Enterprise wykonał ostatni lot. Do Nowego Jorku
Kilka dni po przelocie promu kosmicznego Discovery, teraz nadeszła kolej na wahadłowiec na Enterprise.
Enterprise był promem testowym i nigdy nie osiągnął orbity. Zaraz po ściągnięciu wahadłowca Discovery z grzbietu samolotu SCA (Shuttle Carrier Aircraft) i wykonaniu pamiątkowych wspólnych zdjęć z bliźniaczym Enterprise, rozpoczęły się prace nad przygotowaniem tego drugiego do wylotu.
Zbudowano go w 1976 roku. Był prototypem i chociaż początkowo planowano przystosowanie go do lotu orbitalnego, zrezygnowano z tego. Zamiast niego do konfiguracji operacyjnej przekształcono egzemplarz służący do testów statycznych, nazwany później Challenger. Enterprise wykonywał jednak loty testowe: w 1977 roku przeprowadzono pięć manewrów podejścia i lądowania wahadłowcem Enterprise w Edwards Air Force Base w Kalifornii. Testy przeprowadzały dwa zespoły pilotów, którzy pomyślnie zademonstrowali możliwość wylądowania taką maszyną bez wykorzystania silników.
Od połowy lat 80-tych, Enterprise trzymany był w hangarze na terenie lotniska Dulles, oczekując na wybudowanie odpowiedniego miejsca ekspozycyjnego. Nareszcie się znalazło. W chwili obecnej SCA z wahadłowcem przytwierdzonym do grzbietu czekają na międzynarodowym lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego w Nowym Jorku na dźwigi, które umożliwią odmontowanie Enterprise. rPotem prom będzie oczekiwał na podróż barką, zaplanowaną na 4 czerwca.
W czasie nawodnej części podróży pokonany zostanie dystans około 50 km. Barka z Enterprise minie Statuę Wolności i dolny Manhattan, by ostatecznie dopłynąć do muzeum-lotniskowca Intrepid. 6 czerwca specjalny dźwig umieści prom na pokładzie lotniskowca.
Enterprise był promem testowym i nigdy nie osiągnął orbity. Należy jednak do wspaniałej historii floty NASA.
Zaraz po ściągnięciu wahadłowca Discovery z grzbietu samolotu SCA (Shuttle Carrier Aircraft) i wykonaniu pamiątkowych wspólnych zdjęć z bliźniaczym Enterprise, rozpoczęły się prace nad przygotowaniem tego drugiego do wylotu.
Zbudowano go w 1976 roku. Był prototypem i chociaż początkowo planowano przystosowanie go do lotu orbitalnego, zrezygnowano z tego. Zamiast niego do konfiguracji operacyjnej przekształcono egzemplarz służący do testów statycznych, nazwany później Challenger. Enterprise wykonywał jednak loty testowe: w 1977 roku przeprowadzono pięć manewrów podejścia i lądowania wahadłowcem Enterprise w Edwards Air Force Base w Kalifornii. Testy przeprowadzały dwa zespoły pilotów, którzy pomyślnie zademonstrowali możliwość wylądowania taką maszyną bez wykorzystania silników.
Od połowy lat 80-tych, Enterprise trzymany był w hangarze na terenie lotniska Dulles, oczekując na wybudowanie odpowiedniego miejsca ekspozycyjnego. Nareszcie się znalazło. W chwili obecnej SCA z wahadłowcem przytwierdzonym do grzbietu czekają na międzynarodowym lotnisku im. Johna F. Kennedy’ego w Nowym Jorku na dźwigi, które umożliwią odmontowanie Enterprise. rPotem prom będzie oczekiwał na podróż barką, zaplanowaną na 4 czerwca.
W czasie nawodnej części podróży pokonany zostanie dystans około 50 km. Barka z Enterprise minie Statuę Wolności i dolny Manhattan, by ostatecznie dopłynąć do muzeum-lotniskowca Intrepid. 6 czerwca specjalny dźwig umieści prom na pokładzie lotniskowca.
(ew/NASA)