Rok 2009 był słabym dla producentów aparatów. Jeszcze w 2008, udało się sprzedać o 5,2 procent komórek więcej niż w 2009. Jak widać, rok 2010 przełamał złą passę, a rosnąca liczba modeli, przekłada się na większą sprzedaż.
Nie zmienia się również pozycja lidera. Najwięcej komórek wciąż sprzedaje Nokia, która na 28,2 procent udziałów w rynku. Ponad 10 procent mniej udziału posiada Samsung (17,6). Na trzecim miejscu jest LG Electronics z udziałem w roku w wysokości 7,1 procent.
Na czwartym i piątym miejscu uplasowały się dwie firmy z Ameryki Północnej. RIM (BlackBerry) nadal wyprzedza Apple (odpowiednio 3,0 i 2,9 procent).
Ofensywa Apple i Google
Dla Nokii dane o ilości sprzedanych nie są jednak zbyt dobre. Mimo, że nadal sprzedaje najwięcej komórek powoli traci rynek na rzecz Samsunga i Apple. To właśnie Samsung przy współpracy z Google najszybciej zyskuje nowych użytkowników.
Kłopoty Nokii są wiązane przede wszystkim z brakiem strategii walki o użytkowników w segmencie tak zwanych smartphonów – czyli komórkami z dotykowym ekranem, wyposażonymi w system operacyjny. Nowy szef Nokii Stephen Elop chce uratować – jego zdaniem - upadającą Nokię, poprzez sojusz z Microsoftem. Efektem ma być porzucenie rozwijanego od lat przez Nokię systemu Symbian i wprowadzenie do komórek Nokii systemu Windows Phone 7.
rk