Nauka

Walizka, która zmieni się w skuter

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2012 10:39
Inżynierowie z USA skonstruowali składany elektryczny skuter, wyposażony w zaawansowane ogniwa litowo-jonowe, na których może przejechać 129 km w jednym cyklu ładowania-rozładowania.
Walizka, która zmieni się w skuter
Foto: Boxx Corp.

Ma on wysokość 1 m i wielkość dużej walizki – poinformowały media.  

Według „Technology Review” inżynierowie pracujący dla firmy Boxx Corporation postanowili skonstruować zaawansowany, składany skuter miejski. Ich model Boxx jest pojazdem przypominającym aluminiową, dużą walizkę, zaopatrzoną w siodełko. W dolnej części pojazdu znajdują się dwa koła na aluminiowych felgach, napędzane elektrycznym silnikiem typu PowerPack – zintegrowanym z przekładnią.

Boxx ma napęd na oba koła. Z tyłu znajduje się zespół czterech akumulatorów litowo-jonowych o dużej pojemności, typu stosowanego w samochodach elektrycznych. Składaniu ulega tylko prosta T-kształtna kierownica i umieszczone w bocznych ściankach podpórki na stopy - cały pojazd, według wynalazców, mieści się w bagażniku auta klasy compact.

Jako przystosowany do ruchu miejskiego, skuter ma wyprowadzone na ściankę przednią i tylną reflektory LED, światła stop i hamowania oraz kierunkowskazy. Wykonanie pojazdu w większości w aluminium oraz zastosowane baterie od samochodów elektrycznych sprawiają, że jest on dość ciężki – waży niemal 137 kg.

Jak na skuter elektryczny w ruchu miejskim, jest przy tym dość szybki – osiąga prędkość 55–95 km/h. Naładowanie akumulatorów możliwe jest, przy pomocy fabrycznego zestawu, z sieci miejskiej i trwa ok. 6 godzin.

Według konstruktorów pojazdu regulowane amortyzatory i silnik o dość dużej mocy, pozwalają pojazdowi na poruszanie się po każdym terenie, nie tylko po ulicach i drogach o dobrej nawierzchni. Skuter jest dość drogi – ma kosztować 3395 dol. Będzie dostępny na rynku od końca przyszłego roku – poinformował magazyn „PC word”.

Pojazd został pokazany na Portland Auto Show w USA w styczniu, gdzie zbudził spore zainteresowanie m.in. dzięki wbudowanemu oprogramowaniu oszczędzającemu energię – w zależności od nawierzchni, po jakiej pojazd się porusza. Jak pisze gazeta „Detroit News”, analitycy twierdzą, że Boxx jest pierwszym na świecie pojazdem tej klasy, mogącym pod względem osiągów konkurować z pojazdami jednośladowymi z silnikiem spalania wewnętrznego. Po obniżeniu ceny może znaleźć wielu nabywców, do tej pory korzystających z niewielkich skuterków benzynowych.

(ew/pap)