Pod tytułem "Cymelia. Plakaty z kolekcji polskiej i obcej Muzeum Plakatu w Wilanowie" prezentowane są przedmioty niezwykle rzadkie i cenne, na które spoglądać mamy szansę tylko raz na jakiś czas. Dzieła te, udostępniane zazwyczaj w postaci kopii (są tak bezcenne), tym razem - można oglądać w oryginale!
Prace pokazywane w Wilanowie powstały w latach 1892-1945, a stworzyli je między innymi: Alfons Mucha, Jules Cheret, Théophile Steinlen, Henri de Toluouse-Lautrek czy Lucien Benhard. Z polskich twórców zaprezentowano prace Stanisława Wyspiańskiego, Leopolda Gottlieba, Hanny Gramatyki-Ostrowskiej, Kazimierza Sichulskiego, Wojciecha Kossaka, Henryka Berlewiego, Józefa Mehoffera, Stefana Norblina, Tadeusza Gronowskiego i wielu innych.
Te nazwiska są bardzo znane, i mimo że wydawać się może, że poznaliśmy już prace wymienionych artystów to w Wilanowie zprezentowano istne perełki - niektóre po raz pierwszy.
Maria Kurpik, kurator wystawy, gość Radiowego Domu Kultury, wyjaśnia dlaczego niektóre z polskich plakatów są dwujęzyczne, aby się tego dowiedzieć należy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.
Wystawa trwa od 28 marca do 19 czerwca 2011.
Wydaje się, że, jeśli mowa o wystawianiu plakatów bezcennych to wcale gorszym nie jest Muzeum w Sosnowcu. 39 barwnych litografii autorstwa jednego z najwybitniejszych i najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli secesji przyjechało na Śląsk z Regionalnego Muzeum w Chrudimiu, w Czechach.
Wystawa przedstawia plakaty reklamowe zachęcające do kupna szampana, bibułek do tytoniu, produktów spożywczych firmy Nestle a także promujące Monte Carlo, Austrię podczas światowej wystawy w Paryżu w 1900 roku, gospodarkę i sztukę Czech na wystawach w Vyškovie w 1902 i Hořicach 1903 roku. Na ekspozycji znajduję się również dekoracyjne panneau, niezwykle popularne w owym czasie i chętnie wykonywane przez artystę w latach 1896 – 1902.
Zawierają prace ze znanych cykli: "Kamienie szlachetne" – gdzie ponętne modelki czarują widza w otoczeniu kwiatów nawiązujących barwą do rubinów, ametystów i szmaragdów, "Pory dnia" i "Pory roku", na których zmysłowe piękności uosabiają kolejno zimę, wiosnę, lato i jesień, ilustracje do kalendarzy z lat 1894 – 1930. Niezwykłą ozdobą ekspozycji są plakaty teatralne, w tym najsłynniejszy – do sztuki "Gismonda" V. Sardou - z Sarą Bernhardt w roli głównej z 1894 roku, który zainicjował ich wieloletnią współpracę i wyniósł A. Muchę na salony sztuki. Prace olśniewają i zachwycają. Są przede wszystkim hołdem złożonym kobiecemu pięknu.
(pj/RDK/mat.pras.)