Reforma jędrzejewiczowska. Nowoczesne spojrzenie na edukację w II RP

11 marca 1932 roku Sejm II RP uchwalił ustawę, która miała na celu uporządkowanie i przebudowanie polskiego systemu szkolnictwa. Wprowadzała m.in. powszechny obowiązek szkolny na poziomie podstawowym.

2025-03-11, 05:35

Reforma jędrzejewiczowska. Nowoczesne spojrzenie na edukację w II RP
Kuluary. Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego Janusz Jędrzejewicz (1), prezes Polskiej Akademii Umiejętności Kazimierz Kostanecki (2), rektor Uniwersytetu Jagielońskiego Stanisław Kutrzeba (3), 1935 rok. . Foto: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Nowa rzeczywistość

W 1918 roku, po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, kraj musiał zmierzyć się z problemem różnych systemów prawnych, administracyjnych czy edukacyjnych, wprowadzonych przez trzech zaborców. Priorytetem stało się usprawnienie funkcjonowania państwa.

Ministerstwu Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego udało się ujednolicić różne systemy szkolnictwa dopiero 1932 roku. Do tego czasu brakowało spójnego modelu edukacji narodowej.

Cele reformy

Jednym z fundamentalnych założeń reformy była eliminacja analfabetyzmu. ‒ Zdaniem Jędrzejewicza szkoła dawała szansę wychowania nowego człowieka bez wad czy stygmatów niewoli, które odciskały się złym piętnem na obliczu polskiego parlamentu ‒ słyszymy w archiwalnej audycji z cyklu "Wybitni polscy parlamentarzyści".

Posłuchaj

Janusz Jędrzejewicz - audycja Mariana Kruczkowskiego z cyklu "Wybitni polscy parlamentarzyści". (PR, 8.11.1988) 29:10
+
Dodaj do playlisty

Dla Janusza Jędrzejewicza, który był wtedy ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, najważniejsze było wychowanie nowego społeczeństwa.

REKLAMA

Powszechny obowiązek szkolnictwa

Tzw. reforma jędrzejewiczowska ujednoliciła system edukacji, wprowadzając powszechny obowiązek szkolny w siedmioklasowej szkole powszechnej ‒ odpowiedniku dzisiejszej szkoły podstawowej. Ostatnia klasa była przeznaczona dla uczniów, którzy nie kontynuowali dalszej nauki.

Po ukończeniu szóstej klasy rozpoczynał się II etap edukacji, określany jako szkoła ogólnokształcąca. Składał się z czteroletniego gimnazjum, kończącego się tzw. małą maturą, która umożliwiała dalszą naukę w dwuletnim liceum ogólnokształcącym lub zawodowym. Mała matura pozwalała również na wybór trzyletniego liceum pedagogicznego.

Ustawa zakładała, że licea ogólnokształcące będą miały charakter elitarny. Klasy, które wybierali uczniowie, były nakierowane na daną specjalizację: klasyczną, humanistyczną, przyrodniczą oraz matematyczno-fizyczną. Dwuletnią naukę kończyła tzw. duża matura, umożliwiająca pójście na studia.

W lipcu 1932 rozpoczęto etapowe wdrażanie reformy jędrzejewiczowskiej. Natomiast pierwsi absolwenci zreformowanego liceum otrzymali świadectwa dojrzałości już w czerwcu 1939 roku.

REKLAMA

Żołnierz i nauczyciel

Janusz Jędrzejewicz, późniejszy minister i premier, swoją działalność polityczną rozpoczął przystępując do Polskiej Partii Socjalistycznej oraz Polskiej Organizacji Wojskowej, działającej w konspiracji pod dowództwem Józef Piłsudskiego w zaborze rosyjskim.

Był uczestnikiem Wielkiej Wojny, żołnierzem Legionów Polskich na froncie wschodnim. W uznaniu za zaangażowanie polityczne i militarne został mianowany przez komendanta Piłsudskiego na jednego z jego osobistych adiutantów.

W 1923 roku razem z Piłsudskim odszedł z wojska. Rozpoczął pracę jako nauczyciel w podwarszawskich gimnazjach, kierował również seminarium nauczycielskim.

‒ To nie jest przypadek ani gorączkowe poszukiwanie pracy. Rozdział nauczycielski w życiorysie Jędrzejewicza odgrywał bardzo ważną rolę ‒ słyszymy w ayducji z cyklu "Wybitni polscy parlamentarzyści". ‒ Zdobyte doświadczania wiązały się z generalną wizją uprawiania polityki i przemodelowywania społeczeństwa.

REKLAMA

Reformator oświaty

Po przewrocie majowym 1926 roku powrócił do życia politycznego. Został zatrudniony w Ministerstwie Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Otrzymał od Walerego Sławka propozycję startu w wyborach z listy BBWR (Bezpartyjnego Bloku Współpracy z Rządem). Przyjął ofertę, lecz zadeklarował, że nie będzie się angażować się w spory polityczne.

W 1931 roku został ministrem. Poświęcił się reformowaniu i ujednolicaniu systemu szkolnictwa w Polsce. Gdy otrzymał propozycję stworzenia rządu, przekazał resort młodszemu bratu Wacławowi. Upatrywał w nim kontynuatora rozpoczętych projektów, nad którymi sam jako premier nie mógłby już pracować.

Źródło: Polskie Radio

WP

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej

Najnowsze