Historia

Gierkówka wiecznie żywa

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2017 07:00
Nazywana szumnie "autostradą", przez lata była uznawana za najlepszą drogę w Polsce. Decyzję o jej budowie podjęto w 1972 roku, uroczyste otwarcie z udziałem najwyższych władz PRL odbyło się 4 lata później.
Audio
  • "Trasa szybkiej roboty". Relacja Marka Matyska z ostatnich dni budowy trasy Warszawa-Katowice (PR, 1976)
Otwarcie drogi szybkiego ruchu Warszawa - Katowice, PAP
Otwarcie drogi szybkiego ruchu Warszawa - Katowice, PAPFoto: Adam Urbanek

8 października 1976 roku I sekretarz KC PZPR Edward Gierek oraz Prezes Rady Ministrów Piotr Jaroszewicz przecięli wstęgę na trasie Warszawa-Katowice.

- Nie ma chyba większej inwestycji w kraju, przy wznoszeniu której nie braliby udziału żołnierze. Tak jest i tutaj na trasie szybkiego ruchu, która dzisiaj odwiedziliśmy – relacjonował na antenie Polskiego Radia Marek Matysek.

Droga miała na całej długości dwie jezdnie, na modernizowanych fragmentach zbudowano obwodnice większości miast. Jedyną dużą miejscowością, w której tego nie zrobiono była Częstochowa. Ale nie tylko na to rozwiązanie skarżyli się kierowcy. Największym utrapieniem były kolizyjne skrzyżowania. Z czasem pojawiły się koleiny, ograniczenia prędkości i fotoradary.

Dlaczego trasę Warszawa – Katowice nazwano "gierkówką"? Bo to Edward Gierek, ówczesny I sekretarz KC PZPR  podjął decyzję o jej budowie. Pochodził ze Śląska, miał willę w Ustroniu, mieszkał w Katowicach.

Czytaj także

Krótka historia powstania "Gierkówki"

Ostatnia aktualizacja: 13.02.2009 09:15
Krótka historia powstania "Gierkówki"
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koniec gierkowskiego "cudu"

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2012 00:00
Rząd PRL ogłosił podwyżki, które stały się przyczyną protestów robotniczych krwawo spacyfikowanych przez komunistów.
rozwiń zwiń