Due to freezing rain and ice buildup on the railway tracks, the total delay time for all passenger trains reached 17,000 minutes (equivalent to 283 hours or 11 days and 19 hours).
Severe weather causes major train delays in Poland
In some cases, travel between Warsaw and Olsztyn in the northeastern part of Poland took up to 10 hours, with 6 hours spent in a standstill, according to local media.
As reported by the Informator Stolicy service, a train from Gdynia, located in northern Poland, to Warsaw West in the central part of the country, experienced a 12-hour delay.
Polish State Railways (PKP PLK) assured that they were prepared for the weather conditions, and special trains and locomotives helped mitigate the effects of the weather.
Despite these efforts, some connections were fully or partially canceled, with substitute transport arranged for affected passengers.
Travelers are still encouraged to check current train schedules on the portalpasazera.pl website.
PKP PLK stabilizes rail network after ice disruptions
According to the latest reports, the situation on the railway network is slowly stabilizing. PKP announced via social media that all railway lines are now open, and technical services have completed the removal of ice from the overhead power lines on the Łódź-Warsaw and Lublin-Warsaw routes, where the most significant disruptions were previously reported.
Sytuacja na sieci kolejowej stabilizuje się. Służby techniczne deklarują, że około południa zakończone zostaną prace przy odladzaniu sieci trakcyjnej na liniach Warszawa – Łódź i Warszawa – Lublin. Wczoraj zanotowano 64 zdarzenia związane z sytuacją pogodową. Opóźnione zostały 573 pociągi na blisko 17 tysięcy minut. Kolej była przygotowana na zmiany pogody. Od wczoraj działają centralny i regionalne sztaby złożone z przedstawicieli PLK SA i przewoźników. Wspólnie podejmowane są działania, aby zapewnić w miarę możliwości sprawny ruch pociągów. Sytuacje pogodowe jak ta obecna nie są obce kolejarzom. Dlatego wcześniej zabezpieczone zostały pociągi sieciowe i lokomotywy osłonowe. Wykonane zostały jazdy patrolowe na łącznej długości 3 900 km linii kolejowych. Dzięki temu możliwe było ograniczenie skutków opadów marznącego deszczu ze śniegiem.
Opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA Wtorek, 14 stycznia 2025
Source: IAR/PAP/PKP/X/@IStolicy/Facebook.com/PKP PLK SA
(m p)