93 procent z nich powtórzyłoby decyzję o wejściu na rynek naszego zachodniego sąsiada - to o 4 punkty procentowe mniej niż w poprzednim badaniu.
Katarzyna Soszka-Ogrodnik z Izby podkreśla, że polskie spółki obecne na rynku naszego zachodniego sąsiada dosyć optymistycznie patrzą w przyszłość. 1/4 z nich swoją sytuację ocenia jako bardzo dobrą, a 43 procent jako dobrą, około 30 procent jako zadawalającą.
Dodała, że ankietowani oceniali rynek niemiecki biorąc pod uwagę 11 czynników. - Te najbardziej chwalone to m.in. infrastruktura, dobra dyscyplina płatnicza kontrahentów; te, na które narzekają to podatki, wysokość płac, ale też malejąca dostępność kadr - podobnie, jak na polskim rynku - dodała Katarzyna Soszka-Ogrodnik.
Szacuje się, że w Niemczech działa 1500-1700 polskich firm - wśród nich są znane duże marki, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa. Coraz więcej z nich zajmuje się usługami.
Badanie przeprowadzono po raz 4. Na zlecenie Izby wykonało je w październiku tego roku Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat. Wzięło w nim udział 70. polskich firm obecnych na niemieckim rynku.
IAR/dad