Redakcja Polska

Zakup linii Condor to nie pierwsza polska inwestycja w Niemczech

30.01.2020 14:59
Przejęcie niemieckich linii Condor przez polski LOT zdumiało wielu Niemców, ale nie pierwszy raz polska firma ratuje niemiecką przed bankructwem – podaje portal dw.com cytując niemiecką regionalną stację Mitteldeutscher Rundfunk.
PLL LOT przejął linie Condor
PLL LOT przejął linie CondorFoto: PAP/EPA/ARMANDO BABANI

Jak czytamy na dw.com, stacja Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) opisala w czwartek w swoim serwisie internetowym aktywność polskich inwestorów w Niemczech. Pretekstem do powstania artykułu miało byc ogłoszone w zeszłym tygodniu przejęcie przez Polskie Linie Lotnicze LOT niemieckiego przewoźnika Condor. -Przyzwyczajono się do tego, że to niemieckie firmy wybierają się na zakupy do Europy Wschodniej. Jednak w tym, że przebiega to również w odwrotnym kierunku, od dawna nie ma nic nadzwyczajnego – miał ocenić MDR.

MDR podaje przykłady udanych inwestycji Polski w Niemczech. Jednym z nich jest między innymi Sodawerk Stassfurt. Znajduje się tam jeden z najstarszych zakładów landu Saksonia-Anhalt i od 138 lat produkuje się proszek do pieczenia i węglan sodu. Od 2007 roku zakład należy do polskiego giganta chemicznego Ciech. "I od tego czasu w Strassfurcie wiedzie się lepiej" - portal dw.com cytuje MDR. Do tej pory niemiecki zakład kosztował polskiego właściciela około 100 milionów euro, co uwzględnia nie tylko cenę zakupu, ale i nowe inwestycje. Rzecznik koncernu Mirosław Kuk potwierdził MDR, że w Strassfurcie trwają prace nad budową nowego zakładu. Pod koniec 2020 roku planowane jest tam otwarcie warzelni soli, a inwestycje mają wzrosnąć o kolejne 100 milionów euro - czytamy na dw.com.

Kolejnym przykładem, jaki podała MDR są dawne Zakłady Włókien Chemicznych VEB Guben, gdzie w czasach NRD produkowano słynny dederon. Od 2013 roku zakład należy do polskiej Grupy Azoty S.A. Polski koncern jest także właścicielem drugiego zakładu w Niemczech – producenta nawozów Compo Expert z siedzibą w Muenster. Ekspansję rynku niemieckiego prowadzi również firma Nowy Styl Group, do której należy już trzech producentów mebli w Niemczech. "Podobnych przykładów można podać więce" - dodaje MDR.

Cały artykuł dostępny jest pod tym adresem.

Przejęcie Condora

W sumie PGL przejmie od Condora ok. 60 samolotów, zarówno maszyn typu Airbus A320 i A321 do obsługi rejsów średniego zasięgu, jak również Boeingi 757 i 767 do obsługi połączeń transkontynentalnych.

Spółka w komunikacie przekazała, że oferta przejęcia Condora przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i formalnym wyjściu Condora z procedury ochronnej.

Strony nie podały wartości transakcji. Według mediów, może chodzić o 250 mln euro i spłatę długu w wysokości 380 mln euro.


dw.com/PAP/dad