Redakcja Polska

PKN Orlen przejmuje wydawnictwo Polska Press

08.12.2020 08:47
Grupa Orlen złożyła ofertę zakupu wydawnictwa Polska Press. Dzięki temu będzie miała dostęp do 17,4 mln użytkowników portali wydawnictwa, a także czytelników "Dziennika Bałtyckiego", "Polska The Times", czy "Dziennika Polskiego", a także 20 dzienników regionalnych oraz 120 lokalnych tygodników. Wydawnictwo jest również właścicielem 500 portali internetowych.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek
Prezes PKN Orlen Daniel ObajtekPAP/Radek Pietruszka

- To jest biznes. Nie tylko przejęliśmy grupę Ruch, ale również budujemy swój dom mediowy Sigma Bis - powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Według Obajtka dom mediowy "nie tylko kupuje powierzchnie reklamowe i czas antenowy, ale również może być brokerem sprzedaży". - Mając swoje media również możemy lokować tam swoje produkty poprzez dom mediowy, ale również możemy lokować jako Orlen - dodał prezes Orlenu.

Zdaniem Daniela Obajtka zakup grupy Polska Press pozwoli lokować w mediach produkty zarówno dla klientów Orlenu (4 mln członków programu lojalnościowego), jak i przejętej niedawno Grupy Energa (3 mln klientów). - Tak robią duże koncerny na całym świecie - stwierdził. - Nośniki mediowe są dziś po to, by robić biznes, docierać do klientów - dodał. Jako przykład Obajtek podał Amazon i Renault.

Zdaniem prezesa Orlenu zakupy grup medialnych są dzisiaj naturalnym narzędziem robienia biznesu, zwłaszcza w przypadku płockiego koncernu, który rozwija segment pozapaliwowy, w tym sprzedaż detaliczną.

Orlen na zakupach

Orlen poinformował, że akwizycja jednej z największych grup wydawniczych w Polsce, w połączeniu z wykorzystaniem kompetencji i potencjału agencji mediowej Sigma Bis oraz spółki Ruch, umożliwi koncernowi stworzenie elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej oferty, która znacząco poprawi satysfakcję klientów.

Według Orlenu, Polska Press to jeden z największych wydawców w Polsce, który w 2019 r. osiągnął przychody na poziomie ponad 398,4 mln zł. "Na przestrzeni ostatnich lat, liczba unikalnych użytkowników Polska Press wykazuje tendencję wzrostową, rosnąc w samym listopadzie 2020 r. 45 proc. rok do roku" - podano w komunikacie Orlenu.

"Patrząc z perspektywy pojedynczych witryn, największą liczbę realnych użytkowników na poziomie 10,4 mln posiada naszemiasto.pl" - dodano.

Według Orlenu tworzenie własnych platform komunikacyjnych, jako wsparcie dla działalności biznesowej i dotarcie do nowych klientów, przez firmy to światowy trend, który obserwujemy już od lat.

"Uzupełnienie portfolio mediowego PKN Orlen o podmiot zarządzający prasą drukowaną i mediami cyfrowymi, umożliwi stworzenie kompleksowej i konkurencyjnej oferty w obszarze reklamy" - dodano.

Jacek Sasin broni: silny multi-branżowy koncern

"Dzisiejsza akwizycja dokonana przez @PKN_ORLEN to rozwój segmentu medialnego grupy. Martwi fakt, że opozycja widzi wszystko w perspektywie najbliższych wyborów i własnych wyimaginowanych obaw. Silny multi-branżowy koncern będzie częścią polskiej gospodarki na wiele kolejnych pokoleń" - napisał na Twitterze w poniedziałek Sasin.

Paweł Mucha: to decyzja biznesowa

Przejęcie wydawnictwa Polska Press przez Grupę Orlen to decyzja biznesowa - ocenił we wtorek wiceszef Kancelarii Prezydent Paweł Mucha. - Mówił o tym bardzo wyraźnie prezes Daniel Obajtek wskazując także na przykłady tego rodzaju zachowań koncernów międzynarodowych - stwierdził. Prezydencki minister był pytany w Programie 1 Polskiego Radia, czy przejęcie przez Grupę Orlen wydawnictwa Polska Press to "pierwszy krok do repolonizacji mediów jeszcze zanim pojawiły się ustawy w tym zakresie". - To także kwestia zarządzania informacją, uporządkowania pewnej strategii medialnej, Orlen jest już właścicielem domu mediowego - dodał.

Opozycja oburzona

Doniesienia te wywołały oburzenie polityków opozycji. "Przejęcie przez #ORLEN #PolskaPress nie ma nic wspólnego z rozwojem koncernu paliwowego. Za pieniądze Polaków próbują zbudować kolejną propagandową machinę wzorowaną na TVPiS" - ocenił na Twitterze lider PO Borys Budka. "Gdy tracą rząd dusz, ostatnią deską ratunku wydaje się być podporządkowanie mediów. Ale i tak przegrają" - dodał.

Podobnie planowaną transakcję skomentował b. przewodniczący PO Grzegorz Schetyna. "Zakup Polska Press przez Orlen oznacza, że PiS chce zrobić z prasą lokalną to samo, co z TVP. Ordynarna propaganda i maszynka do wyciągania pieniędzy ze spółek Skarbu Państwa" - napisał polityk na Twitterze. Jego zdaniem "pluralizm mediów nie leży w interesie tej władzy, bo niezależni dziennikarze będą opisywać jej łajdactwa".

Rzecznik Platformy Jan Grabiec szykowany zakup Polski Press nazwał "scenariuszem putinizacji życia publicznego w Polsce". "Nie ma demokracji bez wolnych mediów. Polakom pozostaje coraz mniej źródeł prawdziwej informacji, a władza staje się coraz bardziej bezkarna. Do czasu" - napisał Grabiec na Twitterze.

"Orlen staje się Gazpromem PiS" - to komentarz byłego szefa MSZ, obecnie europosła Platformy Radosława Sikorskiego.

Na Twitterze słowa oburzenia zamieściła też wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska. "Zniszczyli media publiczne. Nie ma już w nich informacji - jest tępa propaganda. Teraz, kiedy kupili koncern Polska Press, to samo będziemy mieć w wielu mediach regionalnych. Krok po kroku niszczą pluralizm i niezależność" - napisała posłanka KO.

Liderka Zielonych Małgorzata Tracz stwierdziła natomiast: "PiS poprzez Orlen dokonuje właśnie skoku na lokalną prasę, przejmując Polska Press, czyli 20 dzienników regionalnych, ostatnią bezpłatną gazetę miejską oraz serwisy internetowe o masowym zasięgu". "Jakość znana z TVP i najgorszych tygodników władzy w lokalnym codziennym wydaniu..." - napisała posłanka KO na Twitterze.

Europoseł Lewicy, były premier Marek Belka nawiązał z kolei do dawnej nazwy spółki - CPN (we wrześniu 1999 r. po połączeniu Centrali Produktów Naftowych CPN SA oraz Petrochemii Płock SA. powstał Polski Koncern Naftowy SA, który rok później zyskał nazwę Orlen). "Centrala Prawdy Narodowej" - napisał były szef rządu na Twitterze.

"Jak nie drzwiami to oknem. Kaczyński postanowił odpalić wariant węgierski przejmując kolejne media. Tym razem lokalne. Domykanie systemu trwa" - w ten sposób na planowany zakup Polski Press zareagował na Twitterze lider Wiosny, europoseł Robert Biedroń.


PAP/dad