Według wyliczeń agencji, rafineria w Gdańsku dziennie przerabia 210 tys. baryłek ropy, natomiast rafineria w Płocku przerabia 270 tys. baryłek ropy dziennie. Nowy kontrakt na dostawy ropy od Saudi Aramco o wolumenie od 200-337 tys. baryłek ropy dziennie oznacza zwiększenie dotychczasowych dostaw od trzech do pięciu razy i będzie zaspokajać od 50 do 70 procent polskiego zapotrzebowania na ropę naftową.
Obecnie do Polski poprzez Terminal Naftowy w Gdańsku trafia z Arabii Saudyjskiej około 90 tys. baryłek ropy dziennie. Dla porównania, drogą morską z Rosji dziennie dostarczanych jest 142 tys. baryłek ropy.
Jednocześnie, zmniejsza się udział ropy sprowadzanej do Polski ropociągiem Przyjaźń. Jeszcze w połowie 2020 roku było to około 500 tys. baryłek ropy dziennie. W styczniu 2021 roku było to już jedynie 220 tys. baryłek dziennie. Według danych Eikon w styczniu 2022 roku do Polski poprzez „Przyjaźń” trafi tylko 120 tys. baryłek ropy dziennie.
Sprzedaż udziałów i stacji
Saudi Aramco za ok. 1,15 mld zł kupi 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu, węgierski MOL kupi 417 stacji paliw Lotosu, a Unimot - bazy paliw.
Cena w przedwstępnej umowie za udziały w spółce Lotos Asfalt, jaką ma zapłacić Aramco, ustalona na ok. 1,15 mld zł. Saudi Aramco kupi też spółki Lotosu zajmujące się hurtem oraz paliwami lotniczymi. Jednocześnie Orlen podpisał z Saudyjczykami trzy umowy: na dostawy ropy, współpracę w obszarze badań i rozwoju oraz wspólne analizy co do inwestycji w obszarze petrochemii.
Węgierski MOL przejmie z kolei 417 stacji paliw sieci Lotos znajdujących się na terenie Polski za kwotę 610 mln dol. Z kolei Orlen kupi od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji za ok. 229 mln euro. Z kolei obszar logistyki paliw i asfaltu w ramach spółki Lotos Terminale kupi Unimot za co najmniej 450 mln zł. Natomiast Lotos Biopaliwa kupi firma Rossi Biofuel.
Tym samym - jak poinformował Orlen - prace mające na celu wdrożenie środków zaradczych określonych w warunkowej zgodzie Komisji Europejskiej na koncentrację - przejęcie kontroli nad Grupą LOTOS, zostały zakończone. Prezes Orlenu Daniel Obajtek poinformował, że spodziewa się finalizacji fuzji z Grupą Lotos na przełomie czerwca i lipca 2022 r.
Saudi Aramco (Saudi Arabian Oil Company) to saudyjski koncern wydobywczo-petrochemiczny, największy na świecie producent ropy.
MOL (Magyar Olaj – és Gázipari Részvénytársaság) to notowana na giełdach w Budapeszcie i Warszawie węgierska firma, zajmująca się przetwarzaniem ropy i dystrybucją paliw. Pod względem przychodów to największa firma na Węgrzech.
Unimot z kolei to prywatna firma, działająca na rynku hurtowym oleju napędowego i detalicznym pozostałych paliw płynnych, zarówno w Polsce jak i za granicą. Unimot ma sieć stacji paliw Avia, rozwija także segment fotowoltaiki i inwestuje w OZE.
Rossi Biofuel to firma z Węgier, ważny producent biopaliw. Należy do koncernu Envien, działającego w obszarze biopaliw w kilku krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
PAP/biznesalert.pl/dad