Remont i modernizacja zabytkowego budynku dworca rozpoczęły się w 2019 roku. To największa inwestycja dworcowa Krajowego Programu Kolejowego na lata 2019-2023.
Początkowo planowano, że remont zakończy się do końca 2021 roku. Ostatecznie oddanie dworca do użytku opóźniło się o półtora roku z powodu problemów technicznych. Już w trakcie remontu okazało się na przykład, że potrzebne będą dodatkowe prace konstrukcyjne.
Odtworzony na wzór historyczny
W pierwszym etapie prac prowadzono przede wszystkim prace rozbiórkowe. Potem wykonano nowe stropy wewnątrz budynku, a także nowe dachy z wzorami z dachówek odtworzonymi na wzór historycznych. Renowacji i oczyszczeniu poddano także wieżę zegarową, która górowała nad budynkiem gdańskiego dworca. Inwestycja objęła budynek główny dworcowy, a także jego najbliższe otoczenie wraz z częścią tunelu podziemnego.
Dworzec jest obiektem wpisanym do rejestru zabytków, dlatego duża część prac miała charakter odtworzeniowy. Z tego samego powodu prace były ściśle nadzorowane przez konserwatora zabytków, co wydłużyło czas ich trwania.
Pracom renowacyjnym i konserwatorskim poddane zostały między innymi elewacje. Całkowicie wymieniono pokrycia na istniejących dachach - odtworzono pierwotne geometryczne wzory z kolorowych dachówek i rzeźbiarskie detale dekarskie. Wymieniono też stolarkę okienną wzorowaną na historycznej. Budynek będzie miał iluminację, która podkreśli jego zabytkowe walory.
Wewnątrz budynku przywrócone zostały dębowe witryny kasowe i sklepowe. Zainstalowano oświetlenie, które jest wzorowane na historycznym. Pojawiły się też, zdobiące niegdyś dworcowe wnętrze, witraże oraz kartusze z herbami pomorskich miast - zrekonstruowane na podstawie zachowanych zdjęć.
Nad zaprojektowanym pionem komunikacyjnym z poziomu 0 do poziomu -1, prowadzącym do węzłów sanitarnych i strefy poczekalni, wykonano przeszkloną kopułę doświetlającą.
W pełni przyjazny niepełnosprawnym
W budynku dworca i w jego otoczeniu zamontowano tak zwany system dynamicznej informacji podróżnych oraz informacji głosowej, za pośrednictwem którego podróżni będą informowani o rozkładzie jazdy pociągów. Na dworcu są także biletomaty oraz automaty z napojami i przekąskami.
Powstała też nowa część tunelu podziemnego, która łączy budynek dworca z istniejącymi przejściami na perony oraz przystankami tramwajowymi.
Nowa odsłona dworca będzie też w pełni przyjazna niepełnosprawnym pasażerom. Poruszanie się po obiekcie ułatwią między innymi schody ruchome, windy, pochylnie, opisy w języku Braille'a czy specjalne sieci indukcyjne dla osób niedosłyszących.
Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 110 mln zł brutto. Była współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestycję realizowały Polskie Koleje Państwowe. Realizacją prac zajęła się firma Mostostal.
PR24.pl/Aleksander Pszoniak/IAR/dad