W ramach prac przygotowawczych przeprowadzono wiele badań, były to m.in. badania batymetryczne, osadów dennych, falowania i ruchu rumowiska, dokumentacja geologiczna, koncepcja realizacyjna, raport oddziaływania na środowisko, analiza nawigacyjna, a także wielobranżowe projekty budowlane i wykonawcze. Inwestor uzyskał również wymagane prawem decyzje i zezwolenia (decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawne, zezwolenia na realizacje inwestycji).
Pod nadzorem botanicznym, ornitologicznym i chiropterologicznym w lutym 2019 przeprowadzono oczyszczenie terenu z drzewostanu, w którego skład w większości wchodziła sosna pospolita w wieku powyżej 70 lat, posadzona przez leśników w okresie powojennym. Sporządzano także wszystkie niezbędne inwentaryzacje przyrodnicze oraz ekspertyzy techniczne. Teren całej inwestycji został również oczyszczony z obiektów ferromagnetycznych, które mogłyby przeszkadzać w prowadzeniu prac na lądzie i wodzie.
Duże zainteresowanie budową
W październiku 2019 roku podpisano umowę na wykonanie pierwszej części inwestycji, a następnie przekazano plac budowy wykonawcy. Po roku, zaawansowanie wykonania aktualnie realizowanej umowy wynosi ok. 40 proc. Obejmuje ona budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.
Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że w ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowym będzie można przejechać już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Obecnie prowadzone prace związane są z przebudową sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na Zalewie Wiślanym powstaje wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.
W związku z dużym zainteresowaniem budową, latem uruchomiono specjalne, tymczasowe miejsce postojowe, a także oznaczony punkt widokowy, z którego można obserwować, z bezpiecznej odległości, toczące się prace.
Całkowita długość nowej drogi wodnej to 23 km
Całość inwestycji składa się z trzech części. W ramach przetargu na realizację drugiej części, 22 grudnia tego roku dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.
PolskieRadio24.pl, PAP, DoS/dad