Redakcja Polska

Czy dobroczynność to narodowa cecha Polaków? Co zachęca, a co zniechęca do pomagania?

17.12.2021 14:20
Z raportu przygotowanego specjalnie na ten temat wynika, że pandemia nie wpłynęła w zasadniczy sposób na zmianę naszych nawyków pomocowych – nadal chętnie bierzemy udział w akcjach dobroczynnych i w wolontariacie.
Audio
  • Raport o pomaganiu - rozmowa z dr Pawłem Jurowczykiem [posłuchaj]
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: pixabay.com

Dzięki współpracy Banku Żywności SOS w Warszawie, Fundacji WWF Polska, Stowarzyszenia UNICEF Polska oraz Instytutu Badawczego ABR Sesta oraz SYNO Poland i Fundacji Brandy Lab powstał raport badawczy, który podsumowuje nasze motywacje i bariery związane z pomaganiem innym.

W ciągu 12 ostatnich miesięcy trzy czwarte respondentów (76%) zaangażowało się w przynajmniej jedną z badanych form dobroczynności. Wśród osób, które pomagały finansowo, dwóch na trzech badanych przekazało pieniądze organizacji społecznej lub wybranej osobie w ramach pomocy w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Najpopularniejszy rodzaj  wsparcia finansowego to udział w zbiórce do puszki oraz wysyłka SMS.

- Główne powody działalności dobroczynnej związane są z wrażliwością na potrzeby innych oraz poczuciem solidarności – mówi współautor raportu dr Paweł Jurowczyk. Rozmawia z nim Ewa Plisiecka.