Dzienna sprzedaż piwa wynosi 9,4 miliona puszek i butelek, z czego 1,1 miliona to piwa mocne. Dobrze sprzedają się też "małpki", czyli małe formaty napojów spirytusowych - 1,3 miliona sztuk.
Piwo najlepiej sprzedaje się rano - w godzinach 5-12, gdy kupowanych jest 2,6 miliona sztuk, czyli 31 procent dziennej sprzedaży.
"W przypadku piw mocnych jest to ponad 402 tysiące sztuk, czyli 37 procent dziennej sprzedaży. Prawie co trzecia puszka piwa kupowanego przed południem to piwo typu strong" - zwraca uwagę "Rzeczpospolita".
"Małpka" kompanem w pracy
Jeśli chodzi o "małpki", to w godzinach porannych kupowanych jest około 410 tysiąca sztuk, czyli 31 procent dziennej sprzedaży.
"W godzinach porannych sprzedaż piwa jest ponad sześciokrotnie wyższa niż alkoholi w małych pojemnościach" - podkreśla "Rzeczpospolita".
Tanie piwo, z marketingowym zapleczem
Według dziennika piwo jest najczęściej sprzedawanym alkoholem dzięki jego reklamie oraz przystępnej cenie.
Ten drugi czynnik wynika z dysproporcji w opłatach akcyzowych. Akcyza na alkohole spirytusowe jest trzy razy wyższa niż dla piwa. A według analiz ma dalej rosnąć. Wyroby spirytusowe generują 72 procent wpływów z akcyzy od alkoholu, a piwo 25 procent.
Według danych GUS branża spirytusowa notuje spadki sprzedaży, a według Instytutu Prognoz i Analiz Gospodarczych rośnie szara strefa, bowiem wartość nielegalnej sprzedaży wysokoprocentowych alkoholi w 2023 roku generowała około 1,3 miliarda złotych strat dla budżetu państwa.
PAP/dad