Redakcja Polska

Projekt "Język, tożsamość, kultura - polski level up". Ważne wsparcie dla polonijnej młodzieży

16.11.2024 10:19
Instytut Badań Literackich PAN wraz z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie w Londynie realizuje projekt "Język, tożsamość, kultura - polski level up", adresowany do polonijnej młodzieży w Wielkiej Brytanii.
Audio
  • Instytut Badań Literackich PAN wraz z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie w Londynie realizuje projekt "Język, tożsamość, kultura - polski level up", adresowany do polonijnej młodzieży w Wielkiej Brytanii. Z prof. Agatą Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN i z Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie rozmawia Halina Ostas [posłuchaj]
Prof. Agata Roćko i  Dorota Hrycak-Krzyżanowska w Polskim Radiu
Prof. Agata Roćko i Dorota Hrycak-Krzyżanowska w Polskim RadiuFoto: Katarzyna Duda/PAN

Projekt "Język, tożsamość, kultura - polski level up" realizowany jest w ramach Programu Promocja Języka Polskiego NAWA. 

Celem projektu jest stworzenie specjalistycznych materiałów edukacyjnych: podręcznika "Język, tożsamość, kultura - polski level up" oraz przewodnika metodycznego "200 sposobów jak skutecznie przygotować uczniów do egzaminu A-Level", dostosowanych do potrzeb studentów studiów podyplomowych oraz lektorów BASEES (The British Association for Slavonic and East European Studies) i nauczycieli podnoszących kwalifikacje zawodowe na Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie, przygotowujących młodzież do egzaminu A-Level.

- Jest to projekt z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, realizowany przez Instytut Badań Literackich i mój zespół, Zespół Literatura a Glottodydaktyka, właśnie z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie w Londynie i Zespołem pani Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej. Jest to jak gdyby kontynuacja naszej współpracy, chociaż trudno mówić wprost o kontynuacji, bo miałyśmy już wspólne doświadczenie, wspólną pracę i wspólny projekt, który miał podobny tytuł ""Język, tożsamość, kultura wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii". Tam tworzyłyśmy podręcznik do tak zwanej małej matury. Tym razem mamy "polski level up", czyli idziemy w górę i będzie to matura i egzamin A-Level w systemie brytyjskim - mówi prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.

- Jest to bardzo ważne przedsięwzięcie, zwłaszcza, że mamy bardzo wiele szkół sobotnich, które nauczają języka polskiego, mamy szkoły przy Ambasadzie RP, ale również szkoły brytyjskie proponują naukę języka polskiego jako obcego. Żeby aplikować na studia uczniowie zdają egzamin, tak zwany A-Level i właśnie język polski występuje również w kategorii przedmiotów uznawanych przez brytyjski system edukacyjny jako język obcy - mówi Dorota Hrycak-Krzyżanowska z Zakładu Nauczania Języka i Kultury Polskiej Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.

- Ważnym celem projektu jest zatem promocja polskiego języka i kultury polskiej wśród polonijnej młodzieży. Zależy nam na zwiększeniu ich zainteresowania Polską oraz podniesienie motywacji do nauki języka polskiego poprzez uzyskanie punktacji z egzaminu A-Level, pozwalającej dostać się na uczelnie brytyjskie - dodaje prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.

- Do osób, które uzyskały dodatkowe punkty z egzaminu A-Level należy moja córka. Przydały się jej kiedy aplikowała na uczelnię. Skończyła Oxford i dziś jest uznaną architektką w Wielkiej Brytanii -uzupełnia Dorota Hrycak-Krzyżanowska z Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.

Program "Język, tożsamość, kultura - polski level up" zakłada budowanie prestiżu Polski w Wielkiej Brytanii dzięki szeroko zakrojonej promocji projektu w mediach społecznościowych czy mediach polonijnych oraz odpowiednim materiałom edukacyjnym zgodnym z wymaganiami egzaminu A-Level.

Z prof. Agatą Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN i Dorotą Hrycak-Krzyżanowską z Zakładu Nauczania Języka i Kultury Polskiej Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie rozmawiała Halina Ostas.


Warszawa i Ryga w piosenkach. Powstał podręcznik do nauki języka polskiego z pięknymi utworami

11.06.2024 12:48
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk we współpracy z Uniwersytetem Łotewskim prowadzi projekt "Warszawa i Ryga w piosence na lekcjach języka polskiego jako obcego", w ramach którego powstają scenariusze lekcji i podręcznik. -Piosenka zawsze bardzo dobrze sprawdza się na zajęciach językowych, ponieważ otwiera nas na mówienie, a to jest w nauce języka obcego najważniejsze - mówi prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.

"Warszawa i Ryga w piosence". Powstał niezwykły podręcznik do nauki języka polskiego

27.09.2024 11:45
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk, we współpracy z Uniwersytetem Łotewskim, zrealizował projekt "Warszawa i Ryga w piosence na lekcjach języka polskiego jako obcego", w ramach którego powstały scenariusze lekcji i wyjątkowy podręcznik. - Jest to inicjatywa, której jeszcze nie było, którą można wykorzystywać i w Polsce i w innych krajach. Myślę, że jest to inicjatywa, która dała niezwykły produkt promocyjny, promocji języka i kultury polskiej - mówi prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.