Instytut Pamięci Narodowej po raz 13. zorganizował konferencję dla nauczycieli polonijnych, uczących historii. W tym roku w „Polonijnych spotkaniach z historią najnowszą” wzięło udział 43 uczestników z 17 państw: Austrii, Belgii, Białorusi, Brazylii, Czech, Francji, Irlandii, Kanady, Kazachstanu, Litwy, Maroka, Niemiec, Rosji, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Tunezji, Ukrainy i Włoch.
Od 5 do 7 lipca nauczyciele wzięli udział w objeździe edukacyjnym. 5 lipca zwiedzili Muzeum Stutthof w Sztutowie, później byli na Westerplatte i w Muzeum II Wojny Światowej. Oddali także hołd zamordowanym w czasach stalinowskich bohaterom na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku, a także robotnikom protestującym w grudniu 1970 r. Zwiedzili salę BHP w Stoczni Gdańskiej, miejsce podpisania porozumień sierpniowych w 1980 r. 7 lipca nauczyciele polonijni zwiedzili Muzeum Emigracji.
Celem konferencji odbywającej się w ramach Programu Polonijnego Biura Edukacji Narodowej IPN było przede wszystkim wspieranie merytoryczne i metodyczne nauczania najnowszej historii Polski poza granicami kraju. W „Polonijnych spotkaniach z historią najnowszą” uczestniczą wyłącznie nauczyciele praktycy oraz animatorzy edukacyjni – osoby uczące historii i języka polskiego w polskich szkołach, polskich klasach, szkołach parafialnych lub innych polskich placówkach edukacyjnych poza granicami kraju.
W ramach programu polonijnego pracownicy Biura Edukacji Narodowej IPN nawiązują kontakty z polonijnymi placówkami oświatowymi, prowadzą różnego typu zajęcia dla nauczycieli, uczniów i środowisk polonijnych, organizują prezentacje wystaw historycznych. Tworzone są także zagraniczne Przystanki Historia IPN - do tej pory uruchomiono takie punkty m.in w Wilnie, Lwowie, Grodnie, Brukseli, na Zaolziu, w Nowym Jorku i Chicago.
Z koordynatorką projektu Olgą Tumińską z Biura Edukacji Narodowej IPN rozmawia Ewa Plisiecka.