Radio Parlament
Section01

Rewolucja w prawach jazdy

migracja
migrator migrator 26.11.2010

Kursy reedukacyjne dla kierowców, nowe wymagania wobec instruktorów i egzaminatorów , rozwiązania zapobiegające zjawisku kupowania prawa jazdy, obowiązkowe zajęcia pozwalające na uzyskanie karty rowerowej dla wszystkich uczniów szkoły podstawowej, zmiana systemu przyznawania punktów karnych – to najważniejsze zmiany zawarte w ustawie o kierujących pojazdami, którą dziś uchwalił Sejm.

Kursy reedukacyjne dla kierowców, nowe wymagania wobec instruktorów i egzaminatorów , rozwiązania zapobiegające zjawisku kupowania prawa jazdy, obowiązkowe zajęcia pozwalające na uzyskanie karty rowerowej dla wszystkich uczniów szkoły podstawowej, zmiana systemu przyznawania punktów karnych – to najważniejsze zmiany zawarte w ustawie o kierujących pojazdami, którą dziś uchwalił Sejm.

Ustawa zakłada, że młodzi kierowcy, którzy po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, będą poddani szczególnemu nadzorowi. Nie będzie im wolno przekraczać prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym i 80 km/h poza terenem zabudowanym przez osiem miesięcy po uzyskaniu prawa jazdy. Zielony listek będzie obowiązkowy. W przypadku popełnienia dwóch wykroczeń w ciągu dwóch lat od uzyskania prawa jazdy, kierowcy ci będą kierowani na specjalny kurs reedukacyjny. Trzecie wykroczenie będzie skutkowało zabraniem prawa jazdy. Na kurs reedukacyjny trafią także inni kierowcy, którzy uzyskają 24 punkty karne. Obecnie muszą oni przystąpić do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje. Jeśli w ciągu 5 lat od wydania skierowania na taki kurs ponownie przekroczą maksymalną liczbę punktów, wówczas stracą prawo jazdy.

Ustawa zaostrza wymagania dopuszczające do wykonywania zawodu instruktora i egzaminatora.  Nowością są tu obowiązkowe warsztaty doskonalenia zawodowego oraz badania psychologiczne.

Ustawa wprowadza przepisy  utrudniające kupowanie prawa jazdy. Osoby egzaminujące będą musiały składać oświadczenia majątkowe. Egzaminujący nie będą mogli podejmować dodatkowych zajęć zarobkowych bez zgody dyrektora wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego i będą mieli ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, jak osoby pełniące funkcje publiczne.

Istotne novum zawierają wymagania wobec ośrodków szkolenia kierowców (OSK). Na ośrodki nałożono obowiązek składania informacji o osobach uczestniczących w kursie. Oprócz tego będą musiały informować o miejscu i czasie przeprowadzania poszczególnych zajęć wskazanych w programie. Te rozwiązania mają ukrócą zjawisko polegające na wystawianiu zaświadczeń osobom, które w ogóle nie uczestniczyły w zajęciach.

Ustawa zawiera też przepisy wprowadzające do prawa krajowego rozwiązania unijne dotyczące praw jazdy. Do 2033 r. nastąpi wymiana krajowych praw jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie administracyjny okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kat. AM, A1, A2, A,B1, B, B+E oraz 5 lat dla pozostałych kategorii. Ustawa wprowadza też nową kategorię prawa jazdy – AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe), będą je mogły uzyskać osoby od 14 roku życia. Nowe będzie prawo jazdy typu A2, które obejmie prowadzenie motocykli o mocy nie przekraczającej 35 kW).

Ustawa ma wejść w życie po upływie roku od dnia jej ogłoszenia, z wyjątkiem kilku przepisów, które wejdą w życie w innym terminie.

Teraz ustawą zajmie się Senat.

IAR/Danuta Zaczek/Radio Parlament

Section02
Section03
Section04