Radio Parlament
Section01

Ostatnie, 83. posiedzenie Senatu

migracja
migrator migrator 13.09.2011

Podczas 83. posiedzenia Senatu, ostatniego w tej kadencji, Senat m.in zajmie stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej. W ustawie dostosowano polskie przepisy o dostępie do informacji publicznej do zaleceń UE. Polska jest jedynym krajem Unii, który jeszcze nie dostosował swoich przepisów do rozporządzeń unijnych.

Podczas 83. posiedzenia Senatu, ostatniego w tej kadencji, Senat m.in zajmie stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej. W ustawie dostosowano polskie przepisy o dostępie do informacji publicznej do zaleceń UE. Polska jest jedynym krajem Unii, który jeszcze nie dostosował swoich przepisów do rozporządzeń unijnych. Chodzi tu o inne przeznaczenie informacji z organów publicznych niż to, dla którego dokumenty zostały pierwotnie wyprodukowane Podstawowym źródłem informacji publicznych przeznaczonych do ponownego wykorzystania ma być Biuletyn Informacji Publicznej. Informacje tam zamieszczone będzie można wykorzystywać bezwarunkowo, chyba że wyraźnie zostaną tam zapisane warunki udostępnienia (np. informacja o opłacie). W przypadku użycia do celów niekomercyjnych zasadą ma być przekazywanie informacji nieodpłatnie. Dla informacji uznanych za szczególnie ważne dla rozwoju innowacyjności ma być stworzone specjalne repozytorium, które będzie służyć do łatwego wyszukiwania i zdobywania tego typu informacji. Do informacji ważnych ze względu na rozwój innowacyjności zalicza w szczególności: dane geograficzne, demograficzne, wyniki wyborów, dane o produkcji i zużyciu energii, budżetowe i podatkowe, dotyczące działalności gospodarczej, ochrony i zanieczyszczenia środowiska, zdrowotne, prawne oraz edukacyjne. Przepisy ustawy nie będą miały zastosowania do archiwów pa ń stwowych, publicznego radia i telewizji, instytucji kultury, szkół, uczelni wyższych oraz PAN.


Ważne dla większości obywateli są zmiany w ustawie o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców i nią także mają zająć się senatorowie podczas 83. posiedzenia. Jest to tzw. druga ustawa deregulacyjna przygotowana przez rząd. Pierwsza ustawa deregulacyjna weszła w życie 1 lipca, umożliwia m.in. składanie w urzędach oświadcze ń zamiast zaświadcze ń , odpisów i wypisów.

Natomiast w drugiej ustawie de regulacyjnej zaproponowano min.: niewliczanie zobowiąza ń z tytułu realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego do długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych.

Likwidację „Monitora Polskiego B”, i tym samym zniesienie obowiązku ogłaszania w nim sprawozda ń finansowych.

Skrócenie okresu przedawnienia z 10 do 5 lat należności z tytułu składek wobec ZUS i KRUS.

Wydłużenie okresu wykorzystania przez pracownika zaległego urlopu z 31 marca do 30 września roku następnego.

Zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawców od BHP w kwestii projektów budowy lub przebudowy obiektów oraz zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu informacji o zapłaconych za niego składkach do ZUS i NFZ - nie będą one przekazywane co miesiąc, ale raz na rok lub na żądanie pracownika.

Zgodnie z wyliczeniami Ministerstwa Gospodarki, przedsiębiorcy na zmianach zaoszczędzą ok. 1 miliarda złotych.


Senat zajmie także stanowisko w sprawie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Sejm uchwalił tę ustawę 31 sierpnia. W pierwotnej wersji miała ona chronić nabywcę mieszkania lub domu przed bankructwem dewelopera lub bankructwem banku, w którym prowadzony jest rachunek dewelopera. Podczas głosowania w Sejmie przyjęto jednak poprawkę PO, by wykreślić z ustawy artykuł który stanowił o zabezpieczeniu rachunku powierniczego na wypadek upadku banku, ponieważ okazało się, że przepisy, które posłowie pierwotnie umieścili w projekcie są niezgodne z prawem unijnym. Zostały w ustawie przepisy chroniące przed bankructwem dewelopera.

Ustawa przewiduje, że umowy z deweloperami będą zawierane w formie aktu notarialnego. Pieniądze wpłacane przez klienta trafią na rachunek powierniczy w banku. Z tego rachunku bank będzie wypłacał deweloperowi pieniądze zgodnie z harmonogramem prac. W ten sposób z pieniędzy klienta deweloper nie będzie mógł finansować innych inwestycji. W razie upadłości dewelopera budowę doko ń czy syndyk lub nadzorca sądowy.


Senatorowie odbędą także debatę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Projekt nowelizacji tej ustawy przygotowano w ramach prac Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Zwierząt; uczestniczyły w nich organizacje zajmujące się ochroną ich praw.

Ustawa przewiduje zwiększenie kar za znęcanie się nad zwierzętami do dwóch lat ograniczenia lub pozbawienia wolności (obecnie jest to rok), a za znęcanie się ze szczególnym okrucie ń stwem do trzech lat (obecnie dwa lata). Osoba, która będzie znęcała się nad zwierzęciem, będzie mogła stracić prawo do jego posiadania na okres od roku do 10 lat.

W przypadku skazania za znęcanie się nad zwierzęciem, sąd orzekał będzie przepadek zwierzęcia, jeśli sprawca był jego właścicielem. Sąd może zakazać także wykonywania określonego zawodu, prowadzenia działalności lub wykonywania czynności wymagających zezwolenia, które są związane z wykorzystywaniem zwierząt. Będzie mógł także orzec nawiązkę w wysokości od 500 zł do 100 tys. zł na cel związany z ochroną zwierząt, wskazany przez sąd (obecnie może to być kwota od 25 zł do 2,5 tys. zł).

Przed sądem w sprawach dotyczących znęcania się nad zwierzęciem będą mogły występować organizacje społeczne.

W myśl ustawy każdy kto napotka w lesie lub poza terenem zabudowanym porzuconego psa lub kota musi powiadomić o tym schronisko dla zwierząt, straż gminną lub policję. Oznacza to m.in., że myśliwi nie będą mogli odstrzeliwać błąkających się zwierząt domowych.

Ustawa zakazuje także trzymania zwierząt na uwięzi dłużej niż 12 godzin albo w sposób powodujący cierpienie, a także na uwięzi krótszej niż trzy metry. Złamanie tego zakazu będzie wykroczeniem.

W ustawie zakazano także tzw. kopiowania, czyli przycinania psom ogonów i uszu dla celów estetycznych.


Senat zajmie również stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw. Zmiany w tej ustawie są istotne dla funkcjonowania parków narodowych.

Parki narodowe będą mogły prowadzić samodzielną gospodarkę finansową; ich przychodami będą dotacje oraz fundusze pochodzące z opłat za wstęp czy za prowadzenie działalności edukacyjnej.

Według znowelizowanej ustawy, parki narodowe mają chronić ekosystemy znajdujące się na ich terenie, jak również udostępniać swoje zasoby dla turystów oraz prowadzić działalność edukacyjną.

Parkiem narodowym ma kierować dyrektor wyłoniony w drodze konkursu i zaakceptowany przez ministra środowiska.

W myśl nowych przepisów parki narodowe otrzymają osobowość prawną, co pozwoli im na gospodarowanie przez nich pieniędzmi. Nowelizacja reguluje także prawo własności w parkach. Z chwilą wejścia w życie nowelizacji Parki Narodowe nabywają prawo wieczystego użytkowania nieruchomości Skarbu Pa ń stwa położonych w jego granicach, jak również ma prawo pierwokupu nieruchomości, które znajdują się na ich terenie.

Ponadto parki zyskują prawo użytkowanie wieczystego nieruchomości oddanych dotychczas w trwały zarząd parków narodowych. Zmiana granic parku może nastąpić jedynie za zgodą rządu.

Obecnie w Polsce są 23 parki narodowe.


/IAR/ Elżbieta Mamos



Section02
Section03
Section04