Radio Parlament
Section01

Co dalej z mediami publicznymi?

migracja
migrator migrator 06.07.2010

W Sejmie trwa publiczne wysłuchanie projektu nowelizacji Ustawy o Radiofonii i Telewizji autorstwa Platformy Obywatelskiej. Wnioskowały o to do marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego środowiska twórcze.

W Sejmie trwa publiczne wysłuchanie projektu nowelizacji Ustawy o Radiofonii i Telewizji autorstwa Platformy Obywatelskiej. Wnioskowały o to do marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego środowiska twórcze.

    Przewodnicząca sejmowej komisji kultury i środków przekazu Iwona Śledzińska-Katarsińska referując zmiany wprowadzone przez Platformę Obywatelską podkreślała, że jest to doraźna nowelizacja. Posłanka PO przyznała, że projekt ustawy medialnej zaproponowany przez twórców jest próbą znalezienia rozwiązania całościowego. Tłumaczyła jednak, że w sposób radykalny zmienia on wszystko w mediach publicznych i wymaga dłuższej pracy:


    Do dyskusji zgłosiło się ponad 40 osób. Nowelizacja ustawy medialnej autorstwa PO zakłada, między innymi, natychmiastowe rozwiązanie rad nadzorczych mediów publicznych, a w efekcie zmianę władz Polskiego Radia i TVP. Twórcy zarzucają dokumentowi, że jest jedynie sposobem na przejęcie władzy.    

    Wniosek twórców o przeprowadzenie wysłuchania publicznego projektu nowelizacji poparła lewica. Jerzy Wenderlich, który złożył wniosek o przeprowadzenie wysłuchania publicznego tłumaczył na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu, że ustawa medialna wymaga konsultacji ze środowiskami twórczymi. Podczas pierwszego czytania projektu w komisji do dokumentu zgłoszono wiele zastrzeżeń zarówno ze strony środowisk twórczych jak i poszczególnych klubów parlamentarnych. Brak zapisów dotyczących finansowania mediów publicznych, to jeden z podstawowych zarzutów Prawa i Sprawiedliwości wobec projektu Platformy. Ostatnio szef PSL Waldemar Pawlak zapowiedział, że ludowcy nie poprą projektu ustawy medialnej autorstwa PO, a wesprą propozycję twórców.

    Publiczne wysłuchanie to dopuszczenie do głosu obywateli, którzy uważają, że będą dotknięci proponowanym prawem lub sądzą, że ich głos podniesie poziom debaty. W odróżnieniu od konsultacji społecznych, publiczne wysłuchanie jest proceduralnie zabezpieczone przed manipulacją. Główne zabezpieczenia to: jawność, równe prawa wszystkich uczestników i szczegółowy protokół i sformułowanie wniosków. We współczesnej Polsce po raz pierwszy procedura publicznego wysłuchania została zastosowana w 2005 roku przez Ministerstwo Zdrowia i dotyczyła dyskusji nad pomysłem depenalizacji handlu miękkimi narkotykami.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)


Section02
Section03
Section04