Podczas
83. posiedzenia Senatu, ostatniego w tej kadencji, Senat m.in zajmie
stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o dostępie do
informacji publicznej. W ustawie dostosowano polskie przepisy o
dostępie do informacji publicznej do zaleceń
UE. Polska jest jedynym krajem Unii, który jeszcze nie dostosował
swoich przepisów do rozporządzeń unijnych. Chodzi tu o inne
przeznaczenie informacji z organów publicznych niż to, dla którego
dokumenty zostały pierwotnie wyprodukowane Podstawowym źródłem
informacji publicznych przeznaczonych do ponownego wykorzystania ma
być Biuletyn Informacji Publicznej. Informacje tam zamieszczone
będzie można wykorzystywać bezwarunkowo, chyba że wyraźnie
zostaną tam zapisane warunki udostępnienia (np. informacja o
opłacie). W przypadku użycia do celów niekomercyjnych zasadą ma
być przekazywanie informacji nieodpłatnie. Dla informacji uznanych
za szczególnie ważne dla rozwoju innowacyjności ma być stworzone
specjalne repozytorium, które będzie służyć do łatwego
wyszukiwania i zdobywania tego typu informacji. Do informacji ważnych
ze względu na rozwój innowacyjności zalicza w szczególności:
dane geograficzne, demograficzne, wyniki wyborów, dane o produkcji i
zużyciu energii, budżetowe i podatkowe, dotyczące działalności
gospodarczej, ochrony i zanieczyszczenia środowiska, zdrowotne,
prawne oraz edukacyjne. Przepisy ustawy nie będą miały
zastosowania do archiwów pa
ń
stwowych,
publicznego radia i telewizji, instytucji kultury, szkół, uczelni
wyższych oraz PAN.
Ważne
dla większości obywateli są zmiany w ustawie o redukcji
niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców i nią także
mają zająć się senatorowie podczas 83. posiedzenia. Jest to tzw.
druga ustawa deregulacyjna przygotowana przez rząd. Pierwsza ustawa
deregulacyjna weszła w życie 1 lipca, umożliwia m.in. składanie
w urzędach oświadcze
ń
zamiast zaświadcze
ń
,
odpisów i wypisów.
Natomiast
w drugiej ustawie de regulacyjnej zaproponowano min.: niewliczanie
zobowiąza
ń
z tytułu realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego do
długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych.
Likwidację
„Monitora Polskiego B”, i tym samym zniesienie obowiązku
ogłaszania w nim sprawozda
ń
finansowych.
Skrócenie
okresu przedawnienia z 10 do 5 lat należności z tytułu składek
wobec ZUS i KRUS.
Wydłużenie
okresu wykorzystania przez pracownika zaległego urlopu z 31 marca
do 30 września roku następnego.
Zniesienie
obowiązku uzyskiwania opinii rzeczoznawców od BHP w kwestii
projektów budowy lub przebudowy obiektów oraz zmniejszenie
częstotliwości przekazywania przez płatnika ubezpieczonemu
informacji o zapłaconych za niego składkach do ZUS i NFZ - nie będą
one przekazywane co miesiąc, ale raz na rok lub na żądanie
pracownika.
Zgodnie
z wyliczeniami Ministerstwa Gospodarki, przedsiębiorcy na zmianach
zaoszczędzą ok. 1 miliarda złotych.
Senat
zajmie także stanowisko w sprawie ustawy o ochronie praw nabywcy
lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. Sejm uchwalił tę
ustawę 31 sierpnia. W pierwotnej wersji miała ona chronić
nabywcę mieszkania lub domu przed bankructwem dewelopera lub
bankructwem banku, w którym prowadzony jest rachunek dewelopera.
Podczas głosowania w Sejmie przyjęto jednak poprawkę PO, by
wykreślić z ustawy artykuł który stanowił o zabezpieczeniu
rachunku powierniczego na wypadek upadku banku, ponieważ okazało
się, że przepisy, które posłowie pierwotnie umieścili w
projekcie są niezgodne z prawem unijnym. Zostały w ustawie przepisy
chroniące przed bankructwem dewelopera.
Ustawa
przewiduje, że umowy z deweloperami będą zawierane w formie aktu
notarialnego. Pieniądze wpłacane przez klienta trafią na rachunek
powierniczy w banku. Z tego rachunku bank będzie wypłacał
deweloperowi pieniądze zgodnie z harmonogramem prac. W ten sposób z
pieniędzy klienta deweloper nie będzie mógł finansować innych
inwestycji. W razie upadłości dewelopera budowę doko
ń
czy
syndyk lub nadzorca sądowy.
Senatorowie odbędą także debatę w
sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Projekt nowelizacji tej
ustawy przygotowano w ramach prac Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół
Zwierząt; uczestniczyły w nich organizacje zajmujące się ochroną
ich praw.
Ustawa
przewiduje zwiększenie kar za znęcanie się nad zwierzętami do
dwóch lat ograniczenia lub pozbawienia wolności (obecnie jest to
rok), a za znęcanie się ze szczególnym okrucie
ń
stwem
do trzech lat (obecnie dwa lata). Osoba, która będzie znęcała się
nad zwierzęciem, będzie mogła stracić prawo do jego posiadania na
okres od roku do 10 lat.
W
przypadku skazania za znęcanie się nad zwierzęciem, sąd orzekał
będzie przepadek zwierzęcia, jeśli sprawca był jego właścicielem.
Sąd może zakazać także wykonywania określonego zawodu,
prowadzenia działalności lub wykonywania czynności wymagających
zezwolenia, które są związane z wykorzystywaniem zwierząt. Będzie
mógł także orzec nawiązkę w wysokości od 500 zł do 100 tys. zł
na cel związany z ochroną zwierząt, wskazany przez sąd (obecnie
może to być kwota od 25 zł do 2,5 tys. zł).
Przed
sądem w sprawach dotyczących znęcania się nad zwierzęciem będą
mogły występować organizacje społeczne.
W
myśl ustawy każdy kto napotka w lesie lub poza terenem zabudowanym
porzuconego psa lub kota musi powiadomić o tym schronisko dla
zwierząt, straż gminną lub policję. Oznacza to m.in., że myśliwi
nie będą mogli odstrzeliwać błąkających się zwierząt
domowych.
Ustawa
zakazuje także trzymania zwierząt na uwięzi dłużej niż 12
godzin albo w sposób powodujący cierpienie, a także na uwięzi
krótszej niż trzy metry. Złamanie tego zakazu będzie
wykroczeniem.
W
ustawie zakazano także tzw. kopiowania, czyli przycinania psom
ogonów i uszu dla celów estetycznych.
Senat
zajmie również stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o
ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw. Zmiany w tej ustawie
są istotne dla funkcjonowania parków narodowych.
Parki
narodowe będą mogły prowadzić samodzielną gospodarkę finansową;
ich przychodami będą dotacje oraz fundusze pochodzące z opłat za
wstęp czy za prowadzenie działalności edukacyjnej.
Według
znowelizowanej ustawy, parki narodowe mają chronić ekosystemy
znajdujące się na ich terenie, jak również udostępniać swoje
zasoby dla turystów oraz prowadzić działalność edukacyjną.
Parkiem
narodowym ma kierować dyrektor wyłoniony w drodze konkursu i
zaakceptowany przez ministra środowiska.
W
myśl nowych przepisów parki narodowe otrzymają osobowość prawną,
co pozwoli im na gospodarowanie przez nich pieniędzmi. Nowelizacja
reguluje także prawo własności w parkach. Z chwilą wejścia w
życie nowelizacji Parki Narodowe nabywają prawo wieczystego
użytkowania nieruchomości Skarbu Pa
ń
stwa
położonych w jego granicach, jak również ma prawo pierwokupu
nieruchomości, które znajdują się na ich terenie.
Ponadto
parki zyskują prawo użytkowanie wieczystego nieruchomości oddanych
dotychczas w trwały zarząd parków narodowych. Zmiana granic parku
może nastąpić jedynie za zgodą rządu.
Obecnie
w Polsce są 23 parki narodowe.
/IAR/
Elżbieta Mamos