Radio Parlament
Section01

Drugie czytanie projektu zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz w ustawie – Prawo o ruchu drogowym

migracja
migrator migrator 12.01.2012

W Sejmie odbyło się drugie czytanie poselskiego projektu zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym.

W Sejmie odbyło się drugie czytanie poselskiego projektu zmian w ustawie o kierujących pojazdami oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja przesuwa na dzień 19 stycznia 2013 roku termin wejścia w życie przepisów uchwalonych przez Sejm 5 stycznia 2011 roku. Miały one wejść w życie 11 lutego 2012 roku. Nowelizacja wykreśla też z ustawy przepisy przejściowe, które tracą sens z chwilą przedłużenia vacatio legis. Do projektu zgłoszono 3 poprawki. Marszałek skierował go do komisji infrastruktury.

Ustawa o kierujących pojazdami na nowo określa zasady uzyskiwania praw jazdy, na nowo definiuje zasady szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców, w nowy sposób określa zasady nadzoru nad ośrodkami egzaminowania i szkolenia kierowców, instruktorów, egzaminatorów i kierowców.

Ustawa określa, że egzamin państwowy dotyczący wszystkich kategorii prawa jazdy będzie przeprowadzany przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Tymczasem „zebrane informacje oraz docierające sygnały powodują wątpliwości, że określona w przepisach ustawy o kierujących pojazdami gotowość Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego na dzień 11 lutego2012 r może nie zostać osiągnięta”- piszą w uzasadnieniu do projektu jego autorzy. Chcą też dać więcej czasu zdającym na prawo jazdy do przygotowania się do zdawania na nowych zasadach.

PiS zgłosiło wniosek o uchylenie ustawy. Wniosek ten poprze Solidarna Polska. Pozostałe kluby zagłosują za przesunięciem terminu wejścia w życie nowych przepisów. Podczas debaty zastanawiano się nad jakością stanowionego prawa, skoro nie można go wprowadzić w życie. Opozycja jest zdania, że nowelizowana ustawa jest bardziej restrykcyjna niż prawo unijne. W opinii Janusza Piechocińskiego z PSL ten obszar jest przeregulowany. Posłowie zastanawiali się też dlaczego ministerstwo infrastruktury nie przygotowało na czas rozporządzeń do ustawy. Bez nich Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) nie mogły przygotować się do szkolenia na nowych zasadach-mówili. Zarzucali też rządowi brak współpracy z WORD-ami przy powstawaniu rozporządzeń. Zaprzeczył tym informacjom Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury. Jarmuziewicz zapewnił też, że nowelizacja przesuwająca termin wejścia w życie nowych przepisów była konsultowana z WORD-ami.

Jutro głosowanie.

IAR/Danuta Zaczek/Radio Parlament

Section02
Section03
Section04