Sejm uchwalił w piątek nową ustawę o dowodach osbistych.
1 stycznia 2011 r. stracą ważność dowody osobiste wydane przed 10 laty. Każda z osób, która po tym terminie złoży wniosek o nowy dowód osobisty otrzyma dokument elektroniczny, którego wzór określi w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Dokument ten będzie zawierał dwie warstwy: graficzną i elektroniczną. Pierwsza zawierać będzie zdjęcie, dane osobowe (bez adresu zameldowania i wzoru podpisu) , dane o obywatelstwie oraz dane dotyczące dowodu osobistego.
Warstwa elektroniczna ma zawierać dane umożliwiające składanie podpisu elektronicznego oraz służyć ( jest to jednak sprawa odległa w czasie) jako karta ubezpieczenia zdrowotnego.
Nowe dowody osobiste będą wydawane bezpłatnie.
Prawo do otrzymania dowodu osobistego przysługugiwać będzie każdemu obywatelowi polskiemu już z chwilą urodzenia.
Ustawa utrzymuje obowiązek posiadania dowodu osobistego przez pełnoletniego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej.
Dowód osobisty wydany dziecku, które nie skończyło 5. roku życia zachowa ważność przez 5 lat. Dowód wydany osobie, która ukończyła 5 lat będzie ważny przez 10 lat.
Nowe dowody osobiste w pierwszej kolejności otrzymają te osoby, którym wydano dokument tożsamości w 2001 roku. W następnych latach wymianie podlegać będą dowody z dobiegającym końca 10-letnim terminem ważności.
Nowy dokument ma zapewnienić bezpieczeństwo transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Ma też usprawnić kontakt obywatela z administracją publiczną.
Zgodnie z ustawą, którą jeszcze musi rozpatrzyć Senat, wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie kraju, jak również drogą elektroniczną.
Danuta Zaczek - IAR