Ustawa o finansach publicznych
migracja
migrator migrator
01.12.2010
Debata nad ustawa o finansach publicznych.
Proponowana przez rząd nowelizacja ustawy należy do pakietu rozwiązań dotyczących konsolidacji finansów
publicznych. Zaproponowane w niej rozwiązania mają wspierać obniżanie deficytu sektora finansów publicznych poniżej 3
proc. PKB, co pozwoli na zdjęcie z Polski procedury nadmiernego deficytu, a tym samym umożliwi nam, w przyszłości,
wejście do strefy euro.
Jednym z najważniejszych celów projektu nowelizacji jest obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi
m.in. przez zmniejszenie potrzeb pożyczkowych Skarbu Państwa. Aby osiągnąć ten cel przewidziano obowiązek
przekazywania wolnych środków wybranych jednostek sektora finansów publicznych w depozyt lub zarządzanie
ministrowi finansów. Obowiązek ten został nałożony m.in. na agencje wykonawcze, Narodowy Fundusz Zdrowia,
państwowe fundusze celowe, niektóre państwowe osoby prawne oraz określone jednostki organizacyjne, a także
fundusze Lasów Państwowych.
Celem projektu nowelizacji jest też obniżenie deficytu sektora finansów publicznych przez wprowadzenie wydatkowej
reguły dyscyplinującej, która ma ograniczać dynamikę i ryzyko nadmiernego wzrostu wydatków budżetu państwa.
Zgodnie z tą regułą, wydatki budżetu państwa będą mogły rosnąć z roku na rok o 1 punkt procentowy ponad inflację. Ma
ona ograniczać wzrost wydatków elastycznych (ich wysokość nie została określona w ustawach) oraz nowych wydatków
sztywnych (ich poziom określono w ustawach). Reguła ta wspierając proces obniżania deficytu sektora finansów
publicznych ma sprzyjać wprowadzeniu reguły docelowej, zapewniającej trwałą stabilizację finansów publicznych. Szacuje
się, że zastosowanie wydatkowej reguły dyscyplinującej przy wydatkach elastycznych przyniosłoby oszczędności
budżetowe: w 2011 r. – 2,8 mld zł, w 2012 r. – 8,5 mld zł, w 2013 r. – 17,4 mld zł, a w 2014 r. – 29,5 mld zł.
Zastosowanie tej reguły ma też ograniczyć narastanie długu publicznego.
Kolejnym celem projektu nowelizacji ustawy jest wzmocnienie efektów oddziaływania norm ostrożnościowych w budżecie
państwa. Przewidziano dodatkowe mechanizmy zabezpieczające w przypadku przekroczenia przez dług publiczny 55
proc. PKB. Chodzi np. o wprowadzenie warunkowych i tymczasowych – dodatkowych podwyżek podatku VAT. Podatek
od towarów i usług wzrósłby, jeśli wielkość długu w relacji do PKB w latach 2011, 2012 lub 2013 przekroczyłaby 55 proc.
Jest to rozwiązanie warunkowe, bo Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2010-2013 nie przewiduje przekroczenia
tego poziomu. Warunkowe wzrosty stawek VAT zwiększyłyby wpływy budżetowe. W 2012 r. możliwy byłby wzrost
dochodów z tego tytułu o 2,9 mld zł, w 2013 r. – o 7 mld zł, a w 2014 r. – o 4,1 mld zł.
Po dyskusji w Komisji Finansów Publicznych usunięte zostały wszystkie poprawki rządowe dotyczące Lasów
Państwowych. W wyniku głosowania Komisja odrzuciła ten projekt ustawy /16 głosów za ,17 przeciw/. Taki wynik
głosowania był spowodowany m.im nieobecnością na posiedzeniu Komisji wielu posłów PO, którzy biorą udział w drugiej
turze wyborów samorządowych.
W debacie plenarnej klub PO wnioskował o powrót do przedłożenia rządowego, klub PiS proponuje, by rząd przygotował
nową ustawę o finansach publicznych. Klub SLD , który w komisji głosował także za odrzuceniem projektu ustawy
podtrzymał swoje stanowisko i zaapelował o debatę ponad podziałami. Klub PSL będzie głosował za odrzuceniem
wniosku o odrzucenie projektu ustawy, natomiast klub PJN chce głosować za odrzuceniem tej ustawy.
Po godzinie 14.00 przewidziane jest głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy o finansach publicznych.
/IAR/ Elżbieta Mamos