Ustawa o szkolnictwie wyższym
migracja
migrator migrator
01.02.2011
Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży przedstawiła sprawozdanie z prac nad nowelizacją ustawy "Prawo o szkolnictwie Wyższym". Poseł sprawozdawca, Krystyna Łybacka /SLD/ powiedziała, że w porównaniu z projektem rządowym posłowie zaproponowali wiele zmian.
Dziś/1.02.11/ w Sejmie Komisja Edukacji Nauki i Młodzieży przedstawiła sprawozdanie z prac nad nowelizacją ustawy "Prawo o szkolnictwie Wyższym". Poseł sprawozdawca, Krystyna Łybacka /SLD/ powiedziała, że w porównaniu z projektem rządowym posłowie zaproponowali wiele zmian.
Nowelizacja zakłada zwiększenie autonomii szkół wyższych w zakresie kształtowania oferty dydaktycznej. Likwidacji ulegną Centralne Standardy Kształcenia, a uczelnie uzyskają prawo do samodzielnego kreowania nowych kierunków studiów. Zwiększy się także możliwość kształcenia na kierunkach interdyscyplinarnych. Uczelnie będą mogły tworzyć nowe jednostki naukowe wspólnie z innymi szkołami wyższymi,
także zagranicznymi.
Zmiany zaklładają zwiększenie integracji uczelni z otoczeniem, ma także być powołany Rzecznik Praw Absolwenta. Nowelizacja ma spowodować, aby uczelnie uzyskiwały większe dochody własne, ale nie tylko ze studiów odpłatnych, ale przede wszystkim przez komercjalizację badań.
Rządowy projekt ustawy wprowadza ośmioletnie okresy, w których trzeba zrobić doktorat lub habilitację, tymczasem w podkomisji ustalono, że przepis ten nie obejmie osób już zatrudnionych, które będą pracować wedle takich zasad, na jakich tę pracę rozpoczynały. Nowelizacja zakłada także likwidację stanowiska docenta, część podkomisji nie zgadza sie z tą propozycją, zgłoszono więc tzw. wniosek mniejszości.
Nowelizacja przyjmuje rozwiązania pozwalające na to, by więcej funduszy uczelnianych można było przekazać na stypendia naukowe niż na stypendia socjalne oraz zakłada zatrudnianie nauczycieli akademickich wyłącznie na drodze konkursów.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Barbara Kudrycka, odpowiadając na pytania posłów przypomniała, że proponowane zmiany popiera zdecydowana większość środowiska akademickiego/ ok. 70 procent / oraz Parlament Studentów RP.
Podczas debaty zgłoszono poprawki, tak więc projekt ustawy wraca do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
/IAR/ Elżbieta Mamos