Radio Parlament
Section01

33 proc. piosenek wyłacznie w języku polskim

migracja
migrator migrator 02.02.2011

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego wdrożenia dyrektywy europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych.

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego wdrożenia dyrektywy europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych. 11 grudnia 2007 roku przyjęto dyrektywę europejską, co tworzy konieczność dokonania jej transpozycji do polskiego porządku prawnego. Projekt pozostawia przepis, by co najmniej 33% czasu antenowego radia poświęcały na prezentację utworów w języku polskim. Główny spór toczy się jednak o porę, w jakiej powinny być one emitowane.
Minister kultury Bogdan Zdrojewski wyraził przekonanie, że uda się osiągnąć kompromis w tej kwestii. Podkreślał też, że Polska jest krajem, który utrzymuje kwoty muzyczne na poziomie jednym z najwyższych w Europie.
Związki i stowarzyszenia polskich twórców, wykonawców, menedżerów chciałyby, by polskie piosenki były nadawane w ciągu dnia, a nie w nocy. Maciej Zieliński ze Związku Kompozytorów Polskich tłumaczył, że polska muzyka musi być nadawana w prime time’ie.
Wykonawcy powoływali się, między innymi, na rozwiązania francuskie. W tym kraju nadawcy muszą grać minimum 40 procent piosenek w języku francuskim. Z tymi argumentami polemizował Zbigniew Bębenek - prezes zarządu ZPR, właściciela sieci rozgłośni Eska.
W projekcie uregulowano też, między innymi, kwestie reklamy. Choć dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych liberalizuje zasady umieszczania reklam, to jednak rząd stoi na stanowisku, że na gruncie polskim dopuszczenie przerywania audycji dowolną liczbę razy i w każdym czasie nie będzie dozwolone. W związku z tym w projekcie nowelizacji ustawy wskazano, że przerwa między kolejnymi blokami reklamowymi w audycji w programie telewizyjnym ma wynosić 20 minut, natomiast w programie radiowym - 10 minut. Filmy fabularne i telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania reklamami obejmie: serwisy info i magazyny na temat aktualnych wydarzeń, audycje o treści religijnej, audycje publicystycznych i dokumentalne krótsze niż 30 minut oraz audycje przeznaczone dla dzieci.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, przepisami objęte będą nielinearne audiowizualne usługi medialne (tzw. usługi na żądanie) oraz wszystkie linearne (programowe) usługi medialne. Z zakresu przepisów wyłączone zostaną np.: programy radiowe rozpowszechniane wyłącznie w systemach teleinformatycznych, strony internetowe prywatnych użytkowników, blogi, korespondencja elektroniczna, elektroniczne wersje gazet i czasopism, gry losowe i zakłady wzajemne, ale tylko wówczas, gdy nie stanowią części audycji medialnej.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR) Dorota Piotrowska/jg/dj
Section02
Section03
Section04