33 proc. piosenek wyłacznie w języku polskim
migracja
migrator migrator
02.02.2011
W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego wdrożenia dyrektywy europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych.
W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego
wdrożenia dyrektywy europejskiej o audiowizualnych usługach medialnych.
11 grudnia 2007 roku przyjęto dyrektywę europejską, co tworzy
konieczność dokonania jej transpozycji do polskiego porządku prawnego.
Projekt pozostawia przepis, by co najmniej 33% czasu antenowego radia
poświęcały na prezentację utworów w języku polskim. Główny spór toczy
się jednak o porę, w jakiej powinny być one emitowane.
Minister
kultury Bogdan Zdrojewski wyraził przekonanie, że uda się osiągnąć
kompromis w tej kwestii. Podkreślał też, że Polska jest krajem, który
utrzymuje kwoty muzyczne na poziomie jednym z najwyższych w Europie.
Związki i stowarzyszenia polskich twórców, wykonawców,
menedżerów chciałyby, by polskie piosenki były nadawane w ciągu dnia, a
nie w nocy. Maciej Zieliński ze Związku Kompozytorów Polskich tłumaczył,
że polska muzyka musi być nadawana w prime time’ie.
Wykonawcy powoływali się, między innymi, na rozwiązania
francuskie. W tym kraju nadawcy muszą grać minimum 40 procent piosenek w
języku francuskim. Z tymi argumentami polemizował Zbigniew Bębenek -
prezes zarządu ZPR, właściciela sieci rozgłośni Eska.
W projekcie uregulowano też, między innymi,
kwestie reklamy. Choć dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych
liberalizuje zasady umieszczania reklam, to jednak rząd stoi na
stanowisku, że na gruncie polskim dopuszczenie przerywania audycji
dowolną liczbę razy i w każdym czasie nie będzie dozwolone. W związku z
tym w projekcie nowelizacji ustawy wskazano, że przerwa między kolejnymi
blokami reklamowymi w audycji w programie telewizyjnym ma wynosić 20
minut, natomiast w programie radiowym - 10 minut. Filmy fabularne i
telewizyjne będą mogły być przerywane co 30 minut. Zakaz przerywania
reklamami obejmie: serwisy info i magazyny na temat aktualnych wydarzeń,
audycje o treści religijnej, audycje publicystycznych i dokumentalne
krótsze niż 30 minut oraz audycje przeznaczone dla dzieci.
Zgodnie z
projektem nowelizacji ustawy, przepisami objęte będą nielinearne
audiowizualne usługi medialne (tzw. usługi na żądanie) oraz wszystkie
linearne (programowe) usługi medialne. Z zakresu przepisów wyłączone
zostaną np.: programy radiowe rozpowszechniane wyłącznie w systemach
teleinformatycznych, strony internetowe prywatnych użytkowników, blogi,
korespondencja elektroniczna, elektroniczne wersje gazet i czasopism,
gry losowe i zakłady wzajemne, ale tylko wówczas, gdy nie stanowią
części audycji medialnej.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR) Dorota Piotrowska/jg/dj