Wejście w życie ustawy refundacyjnej skłoni
przedsiębiorców do zmian w dystrybucji leków - uważają eksperci firmy
doradczej Deloitte. Jak tłumaczą - w ten sposób będzie możliwa większa
swoboda w kształtowaniu cen tych produktów. Ustawa refundacyjna
wprowadzi miedzy innymi usztywnienie marż i cen leków refundowanych
przez Narodowy Fundusz Zdrowia, co ma ograniczyć wysokość dopłat do
leków.
Michał Kłos z Deloitte wskazuje, że
wprowadzenie ustawy spowoduje między innymi zlikwidowanie promocji
stosowanych przez apteki, na przykład słynnych akcji "lek za grosz".
Ustawodawca argumentuje, że takie promocje prowadzą do gromadzenia leków
przez pacjentów i marnowana się ich. Traci na tym NFZ, bo leki są
objęte refundacją.
Wprowadzenie regulacji
skłoni koncerny farmaceutyczne do skracania drogi dystrybucji leków, co
pomoże ograniczyć usztywnienie cen - dodaje Michał Kłos. Jego zdaniem
firmy mogą zacząć dostarczać leki bezpośrednio do aptek, z pominięciem
hurtowni.
Eksperci Deloitte uważają, że
jeśli prace nad ustawą będą przebiegały w dotychczasowym tempie, firmy
farmaceutyczne muszą do połowy sierpnia podjąć decyzje dotyczące
strategii cenowej i sposobu dystrybucji.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/Arkadiusz Augustyniak/zr