Radio Parlament
Section01

Sejm - zmiana Konstytucji

migracja
migrator migrator 30.08.2011

Poseł Jarosław Gowin /PO/ , przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskie przedstawił w Sejmie projekt ustawy, który jak podkreślił jest owocem kompromisu zawartego przez przedstawicieli wszystkich klubów poselskich.


Poseł Jarosław Gowin /PO/ , przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej  do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskie przedstawił w Sejmie projekt ustawy,  który jak podkreślił jest owocem kompromisu zawartego przez przedstawicieli wszystkich klubów poselskich. Prezentowany projekt łączy w sobie dwa zgłoszone projekty: poselski /klubu Pis/ i prezydencki. Zgodnie z projektem, do Konstytucji ma zostać dodany nowy rozdział Xa regulujący kwestie członkostwa Polski w UE. Ustala on m.in. wysokość progów wyrażania przez polski parlament zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej w relacjach Polski z UE. Zgodnie z propozycjami wymagana będzie większość 2/3 zarówno w Sejmie, jak i w Senacie.  W nowym rozdziale konstytucji byłoby ponadto zapisane, że politykę Polski w UE prowadzi rząd, a prezydent w tym zakresie współdziała z premierem i właściwym ministrem.
Nowy artykuł  227a to klauzula imitacyjna ustanawiająca nadrzędność polskiej Konstytucji wobec wszelkich aktów prawa krajowego, ale i prawa zewnętrznego. Artykuł 227b, zawiera szczegółową procedurę wyrażania zgody na ratyfikację umowy międzynarodowej, na podstawie której RP upoważnia UE do wykonywania kompetencji organów władzy publicznej w niektórych sprawach. W proces ten powinny być zaangażowane te same organy władzy publicznej w Polsce, które biorą udział w klasycznej procedurze rewizyjnej – Rada Ministrów, Sejm, Senat, Prezydent RP.
Art. 227d dotyczy wynikających z Traktatu z Lizbony uprawnień polskiego parlamentu do wnoszenia skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE. Natomiast art. 227g dotyczy praw obywateli UE zamieszkałych na terenie RP w zakresie wyborów do organów samorządu terytorialnego. Przedłożona propozycja oparta jest na założeniu, że regulacje w zakresie praw wyborczych w wyborach do organów samorządu terytorialnego odnośnie do obywateli państw UE powinny być rozwiązaniami, które będą spójne z rozwiązaniami, które dotyczą obywateli polskich.
Wiele kontrowersji zbudziła procedura wystąpienia z UE, choć zasadniczo powtarza ona tekst tzw. ustawy kompetencyjnej. Do tej pory, w takim kształcie, jaki obowiązywał przed  Traktatem Lizbońskim, nie było możliwości jednostronnego wystąpienia z UE. Takie wycofanie było możliwe wyłącznie na podstawie porozumienia zawartego na podstawie ogólnego prawa międzynarodowego. W tej chwili mamy art. 50, który pozwala na jednostronne wycofanie się z UE, a jedynie te warunki wycofania się ze struktur UE mają być określone w umowie międzynarodowej.

Poseł Gowin podkreślił, że proponowane zmiany” „są dobre dla Polski”

Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz Senat bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

Wszystkie kluby poselskie poparły w debacie projekt zmian w Konstytucji, ale ponieważ klub poselski PO zgłosił poprawki projekt wraca do Komisji nadzwyczajnej.

/IAR/ Elżbieta Mamos

Section02
Section03
Section04