Sejm skierował ponownie (27.10.2010, środa) do komisji nowelizację ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.
Nowelizacja ma na
celu ułatwienie gminom przejęcie (na ich wniosek) na własność dworców kolejowych wraz z gruntami w celu wykonania
ich
remont
u
.
Warunkiem przejęcia dworca przez gminę jest
zachowanie na terenie budynku dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych.
Proces ten ma być kontrolowany przez ministra infrastruktury. Chodzi o to, by po przejęciu dworców przez gminy nadal spełniały swoje funkcje.
W zamian za przekazaną nieruchomość, zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości wobec przejmującej gminy wygasają
z mocy ustawy.
Ustawa wyłącza możliwość przejmowania dworców znajdujących się w zasięgu kolejowych przejść granicznych.
Jak mówił podczas sejmowej debaty
Juliusz Engelhardt, pods. stanu w ministerstwie infrastruktury ok. 200 gmin wyraziło chęć przejęcia budynków i gruntów dworcowych. Często są tam powierzchnie, które gmina może wykorzystać w innych celach – mówił. Wcześniej okołó stu gmin już dworce przejęło. Oznacza to, że 1/3 dworców będzie własnością gmin.
Linie kolejowe i grunty pod torami nadal będą własnością PKP SA.
Ustawa zakłada też, że w momencie wniesienia aportu do PLK SA nastąpi rozwiązanie umowy dzierżawy zawartej pomiędzy PKP SA A PLK SA na użytkowanie linii kolejowych. Czynsz z tytułu rozwiązania tej umowy stanie się wymagalny i opodatkowany podatkiem VAT. Nowelizacja wprowadza możliwość zapłaty zobowiązań podatkowych z tytułu VAT przez przeniesienie własności akcji PLK SA na rzecz Skarbu Państwa.
Regulowanie przez PKP SA zobowiązań podatkowych poprzez ich zapłatę akcjami PLK SA oznacza, że zwiększy się znacznie udział Skarbu Państwa w kapitale zakładowym PLK SA.
Danuta Zaczek-IAR-Radio Parlament