fot. Radek Polak/kzww.pl
Kapeli Ze Wsi Warszawa zapewne nie śniła się nawet duża popularność krajowa, a tym bardziej wielki sukces międzynarodowy. Ich pierwotnym przesłaniem było pokazanie młodym rodakom, że własna tradycja, własne korzenie, mogą przynosić równie wiele radości i inspiracji, co muzyka współczesna i kultura masowa.
Sięgając po XVI wieczne instrumenty i zakurzony mazowiecki folklor, chcieli przekonywać, że "tego nie trzeba się wstydzić, nie trzeba się bać, że można to odkrywać, przede wszystkim w sobie, bo w każdym z nas zakorzeniony jest pewien element ludowy". Okazało się to złotą prawdą i to w perspektywie globalnej wioski.
Początki grupy sięgają roku pańskiego tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego siódmego, kiedy to szóstka młodych ludzi, początkowo zafascynowana kulturą Rawy Mazowieckiej, a następnie całego Starego Mazowsza, postanowiła swą pasję utrwalić dla potomnych w formie dźwiękowej. Dużo wcześniej jednak, nim zrodził się pomysł własnego muzykowania, objeżdżali nie tylko folkowe festiwale, jak np. ten w Kazimierzu, ale przede wszystkim najzwyklejsze polskie wsie. Poznawali tam muzykantów, którzy ujmowali ich serdecznością i opowieściami o swojej muzyce jako o czymś, co stanowi najważniejszy element w ich życiu. Zainspirowali przyszłych członków KZWW w ten sposób, że najpierw pokazali nie technikę, ale pewną sferę emocjonalną związaną z muzyką ludową.
"Sowa"
Wśród bogatego i nietypowego instrumentarium młodych warszawiaków (m.in. wiolonczela, cymbały, skrzypce, lira korbowa, drumla, baraban, bębenek obręczowy) znalazły się nawet unikalne instrumenty sprzed kilku stuleci, jak suka. Ponadto ballady i wiejskie pieśni żeńska część zespołu wykonywała z wykorzystaniem dawnej techniki śpiewu zwanej "białym głosem", w której śpiew niemalże opiera się o dziki krzyk. Zamierzeniem KZWW nie było jednak imitowanie starodawnej polskiej muzyki ludowej, lecz raczej komentowanie jej przy użyciu współczesnych środków i konwencji estetycznych.
W zasadzie od początku swojej działalności Kapela Ze Wsi Warszawa spotykała się z uznaniem, zbierając nagrody na polskich festiwalach folkowych. W 1998 r. podczas Festiwalu Polskiego Radia "Nowa tradycja" muzycy zajęli drugie miejsce oraz otrzymali nagrodę publiczności. Następnie nadszedł ich debiut fonograficzny - nagrany na żywo w Studio Polskiego Radia album, "Hop Sa SA". Za produkcję tego krążka odpowiada Włodzimierz Kleszcz, który wcześniej odnosił międzynarodowe sukcesy przy produkcji "Twinkle Inna Polish Style" grupy Trebunie Tutki przy współpracy z Adrianem Sherwoodem. [----- Podzial strony -----]
KZWW wkrótce wyruszyła w wielki świat. Zaczęła koncertować nie tylko w Europie, ale pod przeróżnymi szerokościami geograficznymi, docierając nawet na Alaskę, do Japonii czy Tajwanu, wyrabiając sobie w świecie znaną markę jako Warsaw Village Band. W 2001 roku ukazał się kolejny album: "Wiosna Ludu", który następnie jako "People’s Spring" wydany został w Niemczech przez prestiżowe wydawnictwo etno/world music – "Jaro" oraz amerykańskie "Harmonia Mundi/World Village". W 2003 r. krążek ten nagrodzony został Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk przyznane przez Europejską Unię Radiową. Jeszcze większym sukcesem dla formacji było zdobycie w 2004 r. nagrody prestiżowego konkursu Radia BBC3 Awards for World Music 2004 w kategorii "Newcomer".
"Zagrajcie Muzykanty / Spiritual Revival" (Studio AS One remix)
Rok później ukazała się trzecia płyta grupy "Wykorzenienie", na świecie lepiej znana jako "Uprooting". Promocyjna trasa koncertowa obejmowała wszystkie kraje Unii Europejskiej, USA, Kanadę i Japonię. W 2008 roku KZWW muzykę ludową przeniosła do klubów, wydając album "Wymixowanie" ("Upmixing"), będący "futurystycznym obliczem ostatniego studyjnego albumu zespołu", czyli zbiorem remiksów utworów z "Wykorzenienia", przygotowanych przez licznych polskich, brytyjskich, francuskich oraz jamajskich didżejów i producentów. Niedawno miała miejsce światowa premiera kolejnego krążka "Infinity", na rynek krajowy zapowiadana na początek 2009 r.
(nk)