X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

J.J.Cale

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2009 10:01
Tak samo jak Seattle dwadzieścia lat temu stało się kolebką grunge, miejscowość Tulsa pod koniec lat 50. wygenerowała własny styl muzyczny. Jednym z jego przedstawicieli jest urodzony w 1930 roku J.J. Cale.
J.J.Calefot. Jane Richey/jjcale.com
Tak samo jak Seattle dwadzieścia lat temu stało się kolebką grunge, miejscowość Tulsa pod koniec lat 50. wygenerowała własny styl muzyczny. Jednym z jego przedstawicieli jest urodzony w 1930 roku J.J. Cale.

Tulsa Sound, bo tak zwykło się określać muzykę z północno-wschodniej części stanu Oklahoma, jest swoistą mieszanką rockabilly, rock'n'rolla i bluesa. Fascynacji tamtejszą sceną nie kryli muzycy The Allman Brothers Band, Lynyrd Skynyrd czy Deep Purple.  

Pierwsze płyty Cale'a, sygnowane imieniem i nazwiskiem muzyka, a także szyldem Johnny Cale Quintet pochodzą z przełomu lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. Będące kompilacją singli krążki "Shock Hop/Sneaky" i "Troubles, Troubles/Purple Onion" były jednymi z pierwszych wydawnictw twórców z Tulsy. Ostatnia fonograficzna pamiątka Johnny Cale Quintet pochodzi z 1961 roku.

Artysta wrócił do nagrywania płyt dziesięć lat później, już jako J.J. Cale. W 1971 roku za pośrednictwem Mercury Records na sklepowe półki trafił album "Naturally". Na płycie znalazł się utwór "After Midnight", którego autorem jest oczywiście Cale, niemniej dużo większą karierę zrobiła wersja przygotowana przez Erica Claptona, wydana rok wcześniej na krążku "Eric Clapton". J.J. zawdzięcza znanemu m.in. z Cream gitarzyście także popularyzację innego swojego utworu - "Cocaine". W 2006 roku muzycy dorobili się wspólnej płyty "The Road To Escondido" wydanej przez należącą do grupy Warner firmę Reprise Records. Krążek zyskał status złotej płyty. Zyskał też masę nagród, w tym statuetkę Grammy w kategorii najlepszy album bluesowy. 


"Cocaine"

Wydawnictwa Johnny Cale Quintet nie miały statusu pełnoprawnych albumów, dlatego nie wlicza się ich do płytowego dorobku artysty. Dyskografia siedemdziesięciojednoletniego bluesmana zamyka się wobec tego w liczbie czternastu krążków studyjnych, z których ostatni "Roll On" trafił do sklepów w lutym 2009 roku. Cale ma na koncie kilka albumów kompilacyjnych i koncertowych. Za sprawą płyty "To Tulsa and Back" z 2004 muzyk złożył hołd środowisku, z którego się wywodzi.

Trudno przecenić wpływ, jaki na blues i rock wywarł muzyk z Oklahoma City. Poprzez granie coverów Cale'a hołd składali mu m.in. Nazareth, Kansas, Bill Wyman czy Carlos Santana. Neil Young i Johnny Cash wielokrotnie podkreślali wpływ Cale'a na swoją twórczość.  

(mk)