Pierwsza połowa XV wieku to okres wielkiej syntezy w muzyce europejskiej. Zapoczątkował ją franko-flamandzki kompozytor, związany z dworem papieskim - Guillaume Dufay. Jego utwory połączyły północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.
POSŁUCHAJ audycji z cyklu "Musica humana", wyemitowanej na falach Dwójki PR (30.X.2007), muzykolog - Ewa Obniska przybliża sylwetkę Guillaume’a Dufaya. Opowiada o najważniejszych okresach życia i twórczości franko-flamandzkiego kompozytora. Głębokiej analizie poddaje także jego najsłynniejsze kompozycje: msze, motety, pieśni i ballady. (6,9 MB)
Około 1420 roku Guillaume Dufay przybył do Italii. Był już wówczas dobrze wykształconym muzykiem, doskonałym znawcą sztuki kontrapunktu. Od najmłodszych lat śpiewał w chórze katedralnym w rodzinnym Cambrai. We Włoszech napotkał zmierzch fantazyjnej i wysublimowanej muzyki Ars subtilior. Zetknął się także z twórczością innego flamandzkiego kompozytora - działającego wówczas w Padwie - Johannesa Ciconii. Na okres włoski Dufaya złożyła się długoletnia służba na dworach rodzin Malatestów i Estów. Stał się świadkiem wielu istotnych dla historii Europy wydarzeń. Zetknął się z wieloma wybitnymi ludźmi, przede wszystkim artystami. Miał okazję poznać kulturę wczesnego renesansu a także przyswoić sobie włoską poezję tego okresu.
Znalazłwszy się ostatecznieu na dworze papieskim, Dufay śpiewał w tamtejszej kapeli. Został także duchownym i bakałarzem prawa kanonicznego. W 1431 roku papieżem wybrano wenecjanina - Gabriele Condulmera, który przyjął imię Eugeniusza IV. Nowo wybrany namiestnik interesował się muzyką i szybko zwrócił uwagę na zdolnego i dobrze wykształconego Dufaya. Kompozytor dedykował papieżowi swoje najpiękniejsze, izorytmiczne motety. Na okres pontyfikatu Eugeniusza IV przypadła uroczystość poświęcenia wspaniałej florenckiej katedry Santa Maria del Fiore w 1436 roku. Wzięla w niej udział kapela papieska, dla której Guillaume Dufay skomponował specjalnie na tę okazję utwory. Za swoje zasługi wybitny kompozytor otrzymał od Eugeniusza IV hojne beneficia i stanowisko kanonika w katedrze w Cambrai. Powrócił do swojej ojczyzny, gdzie kontynuował pracę kompozytora, stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. szkoły burgundzkiej. Zmarł w Cambrai w 1474 roku.
(ab)
POSŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej „Ars subtilior - manieryzm schyłku XIV stulecia” (9.X.2007)
POSŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej „Symbolika cyfrowa i mistyka – muzyka Johannesa Ockeghema” (6.XI.2007)
SŁUCHAJ: audycji Ewy Obniskiej z cyklu "Musica humana" w Programie Drugim Polskiego Radia, we wtorki od 22:45 do 23:45.
https:\/\/www.lastfm.pl/music/Guillaume+Dufay/