Richard Melville Hall, znany wszystkim jako Moby, swój przydomek zawdzięcza przodkowi, autorowi powieści "Moby Dick". Urodził się w 1965 roku w Harlemie. Mimo trudnych warunków, licznych przeprowadzek i wychowywaniu się jedynie z matką, stał się jedną z ikon muzyki klubowej.
Zaczynał w 1982 roku od typowo punkowych brzmień w zespole Vatican Commandos, aby w 1985 r. stać się DJ-em w jednym z nowojorskich house’owych klubów. W międzyczasie uzyskał dyplom z socjologii, a ciężka praca zaowocowała podpisanym w 1989 r. kontraktem z Instinct Records.
Pierwszy raz świat usłyszał o nim dwa lata później dzięki kawałkowi "Go", w którym wykorzystane zostały partie smyczkowe z serialu "Twin Peaks". I jak się okazało, nie tylko został zauważony, ale także doceniony - znalazł się w pierwszej dziesiątce zestawienia w Wielkiej Brytanii. Niestety utwór nie przyniósł popularności debiutanckiej płycie artysty wydanej w 1992 r. pod tytułem "Moby". Podobnie słabe recenzje otrzymał drugi krążek "Ambient", będący zbiorem dotychczasowych, tworzonych "do szuflady" kawałków. W 1993 r. ukazała się reedycja krążka "Moby" pod tytułem "The Story So Far" zawierająca między innymi nowe wersje znanych już kawałków. Sukcesywnie zaczęli zgłaszać się do niego z prośbą o współpracę coraz to nowi znani artyści, jak np. Michael Jackson czy członkowie Depeche Mode. W 1993 r. Moby wybrał się w trasę z The Prodigy. Dowodziło to jego popularności w Wielkiej Brytanii, która niestety znacznie przewyższała tą w rodzinnych Stanach.
"Why Does My Heart Feel So Bad"
Coraz większe obycie w muzycznym światku zaowocowało zmianą wytwórni na - znaną ze współpracy z Depeche Mode - Mute Records. Efektem kooperacji był wydany w 1995 r. elektroniczny album "Everything Is Wrong", który jako pierwszy w karierze artysty został naprawdę doceniony także w jego ojczyźnie, a "Everytime You Touch Me" okrzyknięto singlem roku. Dołączony został do niego bonusowy krążek "Underwater", a w książeczce do albumu Moby zamieścił ważne dla siebie cytaty i fakty dotyczące między innymi łamania praw zwierząt. Sukces przypomniał mu o jego mocno gitarowych korzeniach w muzyce punk i ambient, a efektem tego była wydana w 1996 r. płyta "Animal Rights", która niestety nie spotkała się z wielkim aplauzem. Kolejnym odświeżeniem wizerunku była wydana w 1997 r. kompilacja muzyki filmowej "I Like To Score". Jednak najlepsze miało dopiero nadejść.
"We Are All Made Of Stars"
W 1999 r. ukazał się album "Play", dzięki któremu Moby osiągnął swój największy komercyjny sukces, sprzedając ponad 10 milionów egzemplarzy i znajdując się w zestawieniu pięciuset najlepszych albumów wszech czasów magazynu "Rolling Stone". Od tego momentu utwory takie jak "Porcelain", "Why Does My Heart Feel So Bad?" czy "Natural Blues" stały się jego znakiem rozpoznawczym.
Kontynuacją stylu nazywanego elektronicznym popem zaprezentowanego na "Play" był wydany w 2002 r. krążek "18", na którym można było usłyszeć miedzy innymi Sinéad O'Connor, MC Lyte, Angie Stone czy Jennifer Price. W roku 2003 odwiedził Polskę, dając koncert w stolicy. Dwa lata później ukazał się album "Hotel", tym razem pozbawiony wokalu i nagrany w domowym studiu Moby’ego. Jego najnowsza płyta - "Last Night", będąca hołdem dla muzyki lat 70., ukazała się w marcu 2008 r.
(af)
https:\/\/www.moby.com/
https:\/\/www.lastfm.pl/music/Moby/
https:\/\/www.myspace.com/moby