X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Tricky

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2008 11:53
Świat usłyszał o Trickym w 1991 roku, gdy światło dzienne ujrzał kultowy debiut Massive Attack "Blue Lines". Kilka lat później był już w pełni samodzielnym artystą – jednym z najbardziej wyrazistych na triphopowej scenie.

źródło: Wikipedia

Tricky, czyli Adrian Thawes, przyszedł na świat w 1968 roku w Bristolu - mieście, które w pierwszej połowie lat 90. stało się ogromnie ważnym muzycznym centrum, wydając na świat m.in. Portishead  oraz Smith & Mighty, a przede wszystkim wspomnianych Massive Attack. Formacja ta wyrosła z soundsystemu, czy też kolektywu graficiarzy, didżejów i muzyków pod nazwą Wild Bunch. W jego kręgu obracał się też niespokojny, od najmłodszych lat pielęgnujący swój własny, nieco zwichrowany świat dzieciak – jak go wtedy jeszcze nazywano - Tricky Kid. Pochodził z biednej, wielokulturowej rodziny – w jego żyłach płynie krew m.in. angielska, hiszpańska i jamajska (ten ostatni trop zawsze dało się odczuć w muzyce artysty). Ojciec odszedł jeszcze przed jego narodzinami, a matka popełniła samobójstwo, gdy miał cztery lata. Chłopca wychowywała babcia. Jego idolami byli Specials, potem wciągnął go hip-hop i sam zaczął rymować. Gdy z Wild Bunch wyłonił się regularny projekt, Adrian w dość naturalny sposób stał się jego członkiem. Nawijki Tricky'ego snute zachrypniętym, na wpół szeptanym głosem silnie odcisnęły się na klimacie "Blue Lines", a także następnej płyty Massive Attack, pt. "Protection" z 1994 roku. Po jej nagraniu opuścił szeregi formacji.

[----- Podzial strony -----]

Pierwszy solowy album artysty, "Maxinquaye", ukazał się rok później. I choć był przede wszystkim projekcją jego osobowości - jakby pogrążonej w marihuanowm letargu, to na ostateczny kształt w znacznym stopniu wpłynęła obecność Martiny-Topley Bird. Duszna atmosfera muzyki i demoniczne recytacje Tricky'ego, zderzone z jej zmysłowym śpiewem zaowocowały szczególnym, szalenie frapującym napięciem. Tricky poznał ją jeszcze przed powstaniem debiutu Massive Attack, miała zaledwie kilkanaście lat i od razu zrobiła na nim wrażenie. Wspólnie nagrali piosenkę "Aftermath" i wydali ją własnym sumptem.

"Black Steel"

Z ich związku zrodziło się kilka spośród najważniejszych płyt bristol soundu (tak również określano trip-hop, zwłaszcza w jego początkowej fazie) – przede wszystkim "Maxinquaye", którą wielu zalicza do największych osiągnięć muzyki połowy lat 90. w ogóle. Spowolniona, ociężała fuzją hip-hopu, soulu, dubu i melancholijnego rocka wstrzeliła się w samo apogeum popularności trip hopu. Mimo wszystko zdumiewa fakt, że ten w gruncie rzeczy mało przystępny album stał się komercyjnym hitem i wywindował autora na szczyt. Rok po jego wydaniu miał on na koncie remiksy dla Elvisa Costello, Garbage, Yoko Ono czy Bush (to emploi stanowi dobry probierz renomy artysty).

[----- Podzial strony -----]

"Overcome"

Młodą muzę Tricky'ego usłyszeć mogliśmy także na krążkach: "Nearly God" (1996), "Pre-Millennium Tension" (1996), "Angels With Dirty Faces" (1998). Przyniosły one muzykę jeszcze trudniejszą w odbiorze. Oparte na surowych bitach, psychodeliczne, przesycone jakąś paranoją, a przede wszystkim narkotycznym klimatem dźwięki były tłem dla mrocznych, surrealistycznych deklamacji Tricky'ego. Na ostatniej ze wspomnianych płyt pojawiła się m.in. P.J. Harvey, a na "Nearly God" cała plejada zacnych gości - Terry Hall ze Specials, Björk, Alison Moyet czy Neneh Cherry. W 1999 roku ukazał się pierwszy album zrealizowany bez udziału Martiny Topley-Bird, pt. "Juxtapose", firmowany przez Tricky'ego wraz z DJ-em Muggsem i Geasem. Wypełniała go muzyka bardziej eklektyczna i nośna, generalnie silniej ciążąca ku hip-hopowi. Kolejny krążek, "Blowback", kładł jeszcze większy nacisk na chwytliwość. W sesji udział wzięli m.in. Anthony Kiedis i John Frusciante z Red Hot Chili Peppers, Cyndi Lauper, Alanis Morissette oraz Ed Kowalczyk z Live. Gwiazdorskie featuringi, które trudno uzasadnić względami artystycznymi, bliższe rockowym schematom utwory, chwytliwe refreny – całość sprawiała wrażenie, jakby Tricky zapragnął zostać idolem młodzieży zasłuchanej w alternatywnego rocka. W 2003 roku wydany został raczej pozbawiony wyrazu album "Vulnerable", a  teraz po pięciu latach artysta powraca najlepszą od dekady płytą "Knowle West Boy".

Łukasz Iwasiński

https:\/\/www.lastfm.pl/music/Tricky/
https:\/\/www.myspace.com/trickola 
https:\/\/www.brownpunk.tv/trickyblog/