X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Fennesz

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2009 11:01
Christian Fennesz, z pochodzenia Austriak, wielki fan Beach Boys.
Fenneszmat. promocyjne
Christian Fennesz, z pochodzenia Austriak, wielki fan Beach Boys, w swojej twórczości podążał drogą  wytyczoną w pierwszej połowie lat 90. przez brytyjską eksperymentalną formację Seefeel, deptaną następnie przez innych licznych artystów, jak Flying Saucer Attack czy Experimental Audio Research.

Po ukończeniu szkoły muzycznej zaczął grać na gitarze elektrycznej w kapeli rockowej Maische, inspirującej się  Sonic Youth i My Bloody Valentine. Grupa ta odniosła lokalny sukces, jednak zainteresowania muzyczne Fennesza zaczęły w międzyczasie silnie skłaniać się w stronę elektroniki - w szczególności ku techno cieszącemu się na początku lat 90. sporą popularnością w Europie, gdzie wraz z acid house'em oraz pochodnymi gatunkami było dominującą muzyką na szaleńczych imprezach rave. Zaczynał od grania na nich, wkrótce jednak zaczął tworzyć własne kompozycje, opierające się  głównie o gitarę i syntezator.

W połowie lat 90. podpisał kontrakt z wiedeńskim labelem Mego, nakładem którego ukazała się jego debiutancka, zawierająca cztery kawałki EP-ka "Instrument". Jego wizja nasycania elektroniki ciężkim dronem i noise'em wyklarowała się jednak później, podczas pracy nad albumem "Hotel Paral.Lel", wydanym w 1997 roku. W tym okresie, jak i w kolejnych latach współpracował w studiu i scenicznie z wieloma uznanymi artystami – Japończykiem o światowej sławie Ryuichi Sakamoto (owocem było wydanie w 2005 r. EP-ki "Sala Santa Cecylia", a w 2007 r. głośnego LP "Cendre"), z brytyjską ikoną gitarowych improwizacji Keithem Rowe (wspólna koncertowa EP-ka "Live At The LU" oraz album "Cloud" z dodatkowym udziałem Toshimaru Nakamury i Orena Ambarchi), z amerykańską grupą popową Sparklehorse, brytyjskim wokalistą Davidem Sylvianem czy z Peterem Rehbergiem i Jimem O'Rourke jako trio Fenn O'Berg, które nakładem labela Mego wydało dwa krążki: "The Magic Sound Of Fenn O'Berg" oraz "The Return Of Fenn O'Berg". Tworzył również soundtracki do austriackich, francuskich i amerykańskich filmów, a także remiksował innych artystów (m.in. Ulver, Nine Inch Nails).

Kolejne długogrające solowe LP Fennesza ujrzało światło dzienne w 2001 r. "Endless Summer" dziś należy do ścisłej czołówki ambientowych klasyków. W przeciwieństwie do debiutanckiego LP wypełnione zostało poetycką melodyjnością, a tytułem i okładką bezpośrednio odwoływało się do ukochanych przez Christiana Beach Boys. W 2004 roku artysta starał się powtórzyć swój wielki sukces, wydając krążek "Venice", tym razem już pod szyldem brytyjskiego labela Touch. Bogatą dyskografię Fennesza zamyka czwarty solowy album studyjny "Black Sea" (2008).

Artysta kilkukrotnie występował w Polsce – ostatnio usłyszeć można go było w Gdyni podczas TransVizualia Festival, zaś w lutym 2008 w Warszawie odbył się głośny koncert Fennesza w duecie ze znanym m.in. z formacji Faith No More czy Fantômas Mikiem Pattonem.

(nk)