X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Budka Suflera

Ostatnia aktualizacja: 28.04.2009 09:08
Druga połowa lat dziewięćdziesiątych upłynęła w polskiej muzyce na powrotach gwiazd sprzed dekady. Nowe płyty wydali wówczas Lady Pank i Perfect. Najbardziej spektakularny come back zaliczyła jednak Budka Suflera.
Druga połowa lat dziewięćdziesiątych upłynęła w polskiej muzyce na powrotach gwiazd sprzed dekady. Nowe płyty wydali wówczas Lady Pank i Perfect. Najbardziej spektakularny come back zaliczyła jednak Budka Suflera. Formacja z Lublina za sprawą przeboju "Takie tango" z wydanej w 1997 roku płyty "Nic nie boli tak jak życie" zawojowała na długie tygodnie czołowe miejsca na wszelkiej maści listach przebojów w Polsce. Budka nie tylko odzyskała serca starych fanów, ale też z miejsca zdobyła nowych.

W odrodzonej Budce znaleźli się trzej ojcowie założyciele, którzy ciągną muzyczny wózek z przerwami od 1969 roku. Mowa oczywiście o wokaliście Krzysztofie Cugowskim, klawiszowcu Romualdzie Lipko, a także charyzmatycznym perkusiście Tomaszu Zeliszewskim. Panowie nagrywali wspólnie debiutancki krążek "Cień wielkiej góry" z 1975 roku. Na skutek niedomówień, niedługo po wydaniu albumu "Przechodniem byłem między wami" z zespołem rozstał się Krzysztof Cugowski, zastąpiony przez Romualda Czystawa. Przez zespół przewinęła się plejada wokalistek i wokalistów, Urszula Kasprzak, Izabela Trojanowska i Felicjan Andrzejczak. Gitarzystą Budki był przez kilka lat Jan Borysewicz, który później założył Lady Pank.

Cugowski wrócił do zespołu w 1984 roku. Do dziś jego głos jest znakiem rozpoznawczym grupy. Budka nagrała kilka kolejnych płyt, by po wydaniu "Ratujmy co się da" z 1988 zrobić kilkuletnią przerwę wydawniczą. Formacja koncertowała sporadycznie w Stanach, gdzie na koncerty Suflerów przychodziła Polonia. Dopiero w 1993 zespół przypomniał o sobie krajowym fanom, wydając płytę "Cisza". Pasmo sukcesów znaczonych płytami "Nic nie boli tak jak życie" i "Bal wszystkich świętych" poprzedziła jeszcze "Noc" z 1995 roku. Passa skończyła się w 2002 roku, kiedy okazało się, że wydaną wtedy płytę "Mokre oczy" kupiło trzydzieści pięć tysięcy osób. Dziś taka ilość i tak robi spore wrażenie, ale wówczas oznaczało sprzedaż ledwie dziesięciu procent nakładu, jaki uzyskał "Bal wszystkich świętych".


"Stare Martwe Morze"

Dzięki wydanej w 2004 roku płycie "Jest" Budka pokazała nowe oblicze. Z zespołem pożegnali się długoletni współpracownicy - gitarzysta Marek Raduli i basista Mietek Jurecki. Młodzi muzycy nadali formacji bardziej rockowego charakteru - "Jest" była mocniejsza od wcześniejszych płyt. Na 2009 rok grupa zapowiedziała nowy materiał.

Maciek Kancerek