X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Dufay Guillaume

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2008 17:49
Pierwsza połowa XV wieku to okres wielkiej syntezy w muzyce europejskiej. Zapoczątkował ją franko-flamandzki kompozytor, związany z dworem papieskim - Guillaume Dufay. Jego utwory połączyły północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.

Pierwsza połowa XV wieku to okres wielkiej syntezy w muzyce europejskiej. Zapoczątkował ją franko-flamandzki kompozytor, związany z dworem papieskim - Guillaume Dufay. Jego utwory połączyły północną wiedzę kontrapunktyczną z włoskim poczuciem zmysłowego piękna melodii i angielskim konsonansowym smakiem brzmieniowym.

POSŁUCHAJ audycji z cyklu "Musica humana", wyemitowanej na falach Dwójki PR (30.X.2007), muzykolog - Ewa Obniska przybliża sylwetkę Guillaume’a Dufaya. Opowiada o najważniejszych okresach życia i twórczości franko-flamandzkiego kompozytora. Głębokiej analizie poddaje także jego najsłynniejsze kompozycje: msze, motety, pieśni i ballady. (6,9 MB)

Około 1420 roku Guillaume Dufay przybył do Italii. Był już wówczas dobrze wykształconym muzykiem, doskonałym znawcą sztuki kontrapunktu. Od najmłodszych lat śpiewał w chórze katedralnym w rodzinnym Cambrai. We Włoszech napotkał zmierzch fantazyjnej i wysublimowanej muzyki Ars subtilior. Zetknął się także z twórczością innego flamandzkiego kompozytora - działającego wówczas w Padwie - Johannesa Ciconii. Na okres włoski Dufaya złożyła się długoletnia służba na dworach rodzin Malatestów i Estów. Stał się świadkiem wielu istotnych dla historii Europy wydarzeń. Zetknął się z wieloma wybitnymi ludźmi, przede wszystkim artystami. Miał okazję poznać kulturę wczesnego renesansu a także przyswoić sobie włoską poezję tego okresu.

Znalazłwszy się ostatecznieu na dworze papieskim, Dufay śpiewał w tamtejszej kapeli. Został także duchownym i bakałarzem prawa kanonicznego. W 1431 roku papieżem wybrano wenecjanina - Gabriele Condulmera, który przyjął imię Eugeniusza IV. Nowo wybrany namiestnik interesował się muzyką i szybko zwrócił uwagę na zdolnego i dobrze wykształconego Dufaya. Kompozytor dedykował papieżowi swoje najpiękniejsze, izorytmiczne motety. Na okres pontyfikatu Eugeniusza IV przypadła uroczystość poświęcenia wspaniałej florenckiej katedry Santa Maria del Fiore w 1436 roku. Wzięla w niej udział kapela papieska, dla której Guillaume Dufay skomponował specjalnie na tę okazję utwory. Za swoje zasługi wybitny kompozytor otrzymał od Eugeniusza IV hojne beneficia i stanowisko kanonika w katedrze w Cambrai. Powrócił do swojej ojczyzny, gdzie kontynuował pracę kompozytora, stając się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. szkoły burgundzkiej. Zmarł w Cambrai w 1474 roku.

(ab)

POSŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej „Ars subtilior - manieryzm schyłku XIV stulecia” (9.X.2007)

POSŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej „Symbolika cyfrowa i mistyka – muzyka Johannesa Ockeghema” (6.XI.2007)

SŁUCHAJ: audycji Ewy Obniskiej z cyklu "Musica humana" w Programie Drugim Polskiego Radia, we wtorki od 22:45 do 23:45.

https:\/\/www.lastfm.pl/music/Guillaume+Dufay/
 

Zobacz więcej na temat: Europa POLSKA Padwa Włochy