Oprate na symbolice cyfrowej, wykorzystujące matematyczny system proporcji dla uporządkowania uniwersum dźwiękowego kompozycje Johannesa Ockeghema, stanowiły przejaw tendencji panujących w Europie drugiej połowy XV wieku. Muzyka uważana była wówczas bardziej za wiedzę, niż sztukę i posiadała wymowę mistyczną.
Sylwetkę kompozytora przybliża w swojej audycji z cyklu "Musica humana" - Ewa Obniska.
Franko-flamandzki muzyk i kompozytor - Johannes Ockeghem, przez wiele lat związany był z kapelą królewską na dworze francuskim. Służył trzem kolejnym władcom, a najsilniejsze więzy łączyły go z Ludwikiem XI. To z jego rąk otrzymał godność królewskiego kapelmistrza. Ockeghem był postacią wybitną - obok Jacoba Obrechta najznakomitszym kompozytorem drugiej połowy XV wieku w tym regionie Europy. Słynął ze zdumiewającej znajomości matematyki, a przez współczesnych nazywany był Pitagorasem z Burgundii. Johannes Ockeghem swoją twórczością i osobowością wywarł ogromny wpływ na kulturę tego okresu. Świadczą o tym zachowane do dzisiaj poematy żałobne, dedykowane kompozytorowi, m.in. lament napisany po śmierci Ockeghema przez Erazma z Rotterdamu oraz traktaty Johannesa Tinctorisa i Antoine’a Busnoisa.
Ewa Obniska w następujących słowach charakteryzuje twórczość muzyczną flamandzkiego kompozytora: Muzyka była wówczas uważana bardziej za wiedzę, niż sztukę i domenę piękna. Kompozycje Ockeghema spełniały wszystkie oczekiwania, jakie wówczas wiązano z tą sztuką. W wyjściowym założeniu wsparta na matematycznym systemie proporcji, na symbolice cyfrowej, w swym ostatecznym kształcie odwołuje się na drodze analogii do piękna najwyższego, którego nasze ludzkie zmysły nie są w stanie dosięgnąć. To muzyka, którą trzeba dogłębnie analizować, by starać się wyśledzić rządzące nią zasady, która jednak odwołuje się także do naszej potrzeby piękna czysto zmysłowego, a nawet naszej tęsknoty do transcendencji.
W audycji z cyklu "Musica humana", w Programie Drugim PR, (6.XI.2007), muzykolog - Ewa Obniska przybliża sylwetkę Johannesa Ockeghema, poddaje analizie jego twórczość, starając się odczytać ją na tle ducha epoki. Daleko idących analogii doszukuje się zwłaszcza w filozofii Mikołaja Kuzańczyka – myśliciela współczesnego Ockghemowi. W audycji usłyszeć można także teksty z epoki, prezentowane przez Andrzeja Krusiewicza. (5,75 MB)
SŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej z cyklu "Musica humana" w Programie Drugim Polskiego Radia, we wtorki od 22:45 do 23:45.
(ab)
https:\/\/www.lastfm.pl/music/Guillaume+Dufay/