X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Ockeghem Johannes

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2008 17:49
Oprate na symbolice cyfrowej, wykorzystujące matematyczny system proporcji dla uporządkowania uniwersum dźwiękowego kompozycje Johannesa Ockeghema, stanowiły przejaw tendencji panujących w Europie drugiej połowy XV wieku. Muzyka uważana była wówczas bardziej za wiedzę, niż sztukę i posiadała wymowę mistyczną.

Oprate na symbolice cyfrowej, wykorzystujące matematyczny system proporcji dla uporządkowania uniwersum dźwiękowego kompozycje Johannesa Ockeghema, stanowiły przejaw tendencji panujących w Europie drugiej połowy XV wieku. Muzyka uważana była wówczas bardziej za wiedzę, niż sztukę i posiadała wymowę mistyczną.

Sylwetkę kompozytora przybliża w swojej audycji z cyklu "Musica humana" - Ewa Obniska.

Franko-flamandzki muzyk i kompozytor - Johannes Ockeghem, przez wiele lat związany był z kapelą królewską na dworze francuskim. Służył trzem kolejnym władcom, a najsilniejsze więzy łączyły go z Ludwikiem XI. To z jego rąk otrzymał godność królewskiego kapelmistrza. Ockeghem był postacią wybitną - obok Jacoba Obrechta najznakomitszym kompozytorem drugiej połowy XV wieku w tym regionie Europy. Słynął ze zdumiewającej znajomości matematyki, a przez współczesnych nazywany był Pitagorasem z Burgundii. Johannes Ockeghem swoją twórczością i osobowością wywarł ogromny wpływ na kulturę tego okresu. Świadczą o tym zachowane do dzisiaj poematy żałobne, dedykowane kompozytorowi, m.in. lament napisany po śmierci Ockeghema przez Erazma z Rotterdamu oraz traktaty Johannesa Tinctorisa i Antoine’a Busnoisa.

Ewa Obniska w następujących słowach charakteryzuje twórczość muzyczną flamandzkiego kompozytora: Muzyka była wówczas uważana bardziej za wiedzę, niż sztukę i domenę piękna. Kompozycje Ockeghema spełniały wszystkie oczekiwania, jakie wówczas wiązano z tą sztuką. W wyjściowym założeniu wsparta na matematycznym systemie proporcji, na symbolice cyfrowej, w swym ostatecznym kształcie odwołuje się na drodze analogii do piękna najwyższego, którego nasze ludzkie zmysły nie są w stanie dosięgnąć. To muzyka, którą trzeba dogłębnie analizować, by starać się wyśledzić rządzące nią zasady, która jednak odwołuje się także do naszej potrzeby piękna czysto zmysłowego, a nawet naszej tęsknoty do transcendencji.

W audycji z cyklu "Musica humana", w Programie Drugim PR, (6.XI.2007), muzykolog - Ewa Obniska przybliża sylwetkę Johannesa Ockeghema, poddaje analizie jego twórczość, starając się odczytać ją na tle ducha epoki. Daleko idących analogii doszukuje się zwłaszcza w filozofii Mikołaja Kuzańczyka – myśliciela współczesnego Ockghemowi. W audycji usłyszeć można także teksty z epoki, prezentowane przez Andrzeja Krusiewicza. (5,75 MB)

SŁUCHAJ audycji Ewy Obniskiej z cyklu "Musica humana" w Programie Drugim Polskiego Radia, we wtorki od 22:45 do 23:45.

(ab)

https:\/\/www.lastfm.pl/music/Guillaume+Dufay/

Zobacz więcej na temat: Europa POLSKA