X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Głuchoniema wirtuozka perkusji na lubelskich "Kodach"

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2011 07:00
Obok Evelyn Glennie na III Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej wystąpią m.in. "Zdziczały Chór" Phila Mintona oraz legendy nowojorskiej sceny eksperymentalnej: Susie Ibarra, Ikue Mori i Sylvie Courvoisier. "Kody" startują 14 maja.

Muzyka powinna łączyć, a nie dzielić - pod tą ideą podpisaliby się zapewne organizatorzy niemal każdego polskiego festiwalu. W praktyce jednak realizują go w sposób konsekwentny i bezkompromisowy tylko "Kody". Zasadą lubelskiego festiwalu pozostaje od trzech lat konfontowanie gwiazd współczesnej awangardy, "poważnej", jazzowej czy elektronicznej, z praktykami najbardziej archaicznych tradycji muzycznych świata. Efekty bywają zaskakująco spójne i odkrywcze.

W tym roku znani polscy jazzmani - pianista Leszek Możdzer oraz perkusista Jacek Kochan - zagrają więc wspólny koncert z Evą Bittovą. Czeska awangardzistka od ponad trzech dekad rozwija swój bardzo oryginalny styl, łącząc brzmienia wchodnioeuropejskiego folkloru z eksperymentalnymi technikami śpiewu oraz gry na skrzypcach.

Do innych sposobów zderzania "nowego ze starym" należą zamówienia kompozytorskie, realizowane przez "Kody" od zeszłego roku. Tym razem autorskie utwory oparte na ludowym repertuarze i tradycjach wykonawczych przedstawią litewski postmodernista Antanas Kučinskas oraz wschodząca gwiazda "Warszawskiej Jesieni", Jagoda Szmytka.

Tym, co łączy folklor i awangardę, jest bez wątpienia dosyć powszechne przekonanie o ich hermetycznym, zrozumiałym tylko dla specjalistów charakterze. Sposobem na przełamywanie tego stereotypu są warsztaty dla amatorów, które w tym roku poprowadzi Brytyjczyk Phil Minton, równie dobrze odnajdujący się w jazzowych i rockowych standardach, co w ekscentrycznych wokalnych improwizacjach. Tworzone przez niego w różnych zakątkach świata "Zdziczałe chóry" integrują zawodowych muzyków oraz laików w radosnej sztuce wydawania dźwięków, które wszyscy w sobie nosimy, lecz wstydzimy się pokazać...

Symbolem przełamywania "profesjonalnych" stereotypów stała się w XX wieku Evelyn Glennie. Pomimo niemal całkowitej utraty słuchu, szkocka artystka stała się pierwszą klasyczną perkusistką, które udało się poświęcić całkowicie rozwijaniu kariery solowej, oraz niekwestionowaną mistrzynią swojego instrumentu. Glennie szybko przekroczyła też granice filharmonicznego światka, współpracując m.in. z Björk's (album "Telegram"), słynnym jazzowym wokalistą Bobbym McFerrinem oraz eksperymentalnym gitarzystą Fredem Frithem (o ich przyjaźni oraz sposobie, w jaki szkocka perkusistka doświadcza muzyki, opowiada znakomity dokument pod wiele mówiącym tytułem "Touch The Sound").

W Lublinie Evelyn Glennie zagra z klasycznym pianistą Philipem Smithem oraz brytyjskim gramofonistą DJ Yodą.

Na tegorocznych "Kodach" gościć będą także m.in gwiazdy nowojorskie sceny elektronicznej (Susie Ibarra, Ikue Mori i Sylvie Courvoisier), mistrzyni pradawnej koreańskiej sztuki Pansori, Moon Oak Joo oraz specjalista od amerykańskiego folku Frank Fairfield.

Zobacz więcej na temat: Jazz Lublin
Czytaj także

Maria Pomianowska: muzyczny sojusz polsko-japoński

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2011 13:00
- Japonia to mój drugi dom - mówi Maria Pomianowska, gospodarz radiowego Koncertu Solidarności Tokio-Warszawa. Mistrzyni eklektycznej muzyki świata spędziła w Kraju Kwitnącej Wiśni pięć lat, koncertując z cesarzową i doprowadzając do łez wzruszenia japońskich rybaków.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawdziwi "Nieściszalni"

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 11:00
Za nami kinowa premiera komedii o perkusistach siejących estetyczny terror w szwedzkiej metropolii. Zobacz historyczne pierwowzory z pozoru absurdalnej (i możliwej tylko na srebrnym ekranie) krucjaty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Posłuchajcie najpiękniejszej piosenki o krwi Chrystusa

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013 14:00
"Jesus Blood Never Failed Me Yet" - arcydzieło muzyki współczesnej, odwołujące się do męczeńskiej śmierci Chrystusa - powstało z nagrania śpiewu anonimowego włóczęgi.
rozwiń zwiń