X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Hip Hop u źródeł

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2009 13:59
Program trzeciego dnia festiwalu wzbudził największe kontrowersje wśród części fanów muzyki folkowej.
Audio
Przed występem pojawiły się głosy, iż dzień poświęcony etno rapowi to nie tylko zbyt mocne odejście od dotychczasowej idei festiwalu, ale wręcz komercyjna próba przyciągnięcia części publiki nie zainteresowanej do tej pory muzyką prezentowaną w ramach Skrzyżowania Kultur.

Sytuacja ta przypomniała słynną historię z festiwalu folkowego w Newport z 1965 roku w trakcie którego Bob Dylan wystąpił z gitarą elektryczną wywołując święte oburzenie części folkowców przywiązanych do tradycyjnego instrumentarium. Artyście cały występ towarzyszyły gwizdy, zaś guru amerykańskiej muzyki folkowej Pete Seeger próbował przerąbać siekierą kabel dostarczający na scenę prąd.

We wtorkowy wieczór podobne incydenty nie miały miejsca. Występy senegalskiej raperki Sister Fa i kubańskiego tria Orishas, które w swoim czasie przekonało do hip hopu samego Fidela Castro ugięły kolana zarówno licznie przybyłej młodzieży jak i starszych widzów, na pierwszy rzut oka nie wyglądających na typowych fanów rytmicznych melodeklamacji. Wspólna międzypokoleniowa zabawa udowodniła, iż w podobnym otwieraniu się na nowe kierunki i żywe odnogi muzycznej kultury najpełniej realizuje się idea Festiwalu przełamującego bariery i uprzedzenia.
 

Koncerty te stanowiły nie lada gratkę i pokazały duże wyczucie organizatorów gdyż jak zdradził dyrektor Festiwalu Marek Garztecki występ SisterFa został zakontraktowany na chwilę zanim zaczęła robić międzynarodową karierę i na Skrzyżowaniu Kultur Senegalka zaśpiewała za stosunkowo niewielkie pieniądze. Sama artystka w swej twórczości odwołuje się do tradycyjnego w ojczyźnie Youssou N'Doura rytmu griockich opowieści, zbliżonego do hip hopowego stylu śpiewania. Podobieństwo to sprawia, iż sami Senegalczycy de facto uważają się za światowych pionierów hip hopu.