X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Muzyka do "Twin Peaks" najlepszą ścieżką dźwiękową ostatnich 50 lat

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2011 20:00
Listę najlepszych soundtracków półwiecza opublikował brytyjski magazyn NME.

Wśród faworytów nie znaleźli się Maurice Jarre, Ennio Morricone ani John Williams. Upiekło się tylko mistrzowi ulotnych, acz mrocznych nastrojów Angelo Badalamentiemu, którego muzyka do kultowego "Miasteczka Twin Peaks" trafiła na pierwszą pozycję.

Nestorów muzyki filmowej zdystansowali klasycy rocka: Lou Reed, David Bowie, Iggy Pop czy Joy Division. Ich piosenki współkreowały klimat kultowych, często pokoleniowych obrazów w rodzaju "Uczniowskiej balangi" (2. miejsce), "Trainspoting" (3. miejsce) czy "Powrót do Garden State" (5. miejsce). Zarazem jednak wchodziły do programu najpopularniejszych składanek ostatnich kilku dekad. Sprytnie skompilowane soundtracki to świetny sposób na upieczenie dwóch pieczeni przy jednym ogniu. Ale też sztuka nie mniej trudna niż komponowanie oryginalnej ilustracyjnej muzyki symfonicznej.

Prawdziwe mistrzostwo osiągnął w tej dyscyplinie Quentin Tarantino, którego filmy pulsują rytmami zapomnianych przebojów oraz tyleż absurdalnymi, co fascynującymi przejawami współczesnego popowego kiczu. Do ścisłej dziesiątki trafili jego "Urodzeni mordercy" i "Wściekłe psy"; w pięćdziesiątce znalazła się także muzyka znana z"Kill Bill" oraz "Pulp Fiction".

Filmowa symfonika zdaje się pozostawać własnością wąskiego grona koneserów. Co, ciekawe, o wiele większe wrażenie robią na współczesnych odbiorcach twórcy popularnej elektroniki. Syntezatorowe barwy Vangelisa ("Łowca androidów" - 7. miejsce) oraz Wendy Carlos ("Mechaniczna pomarańcza" - 8 miejsce), choć dziś trącą nieco myszką, wciąż znakomicie budują niepokojącą atmosferę futurystycznych wizji Ridleya Scotta i Stanleya Kubricka.

 

Pełna lista 50 wyróznionych tytułów na stronie "New Musical Express"

Czytaj także

Polski kompozytor o swoim Hollywood

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2010 13:00
Międzynarodowa Akademia Muzyki Filmowej przyznała mu niedawno nagrodę w kategorii "odkrycie roku".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak się robi muzykę do serialu wojennego

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2010 07:00
- Scena egzekucji sama narzuca pewne skojarzenia - mówił w Jedynce kompozytor muzyki do serialu "Czas Honoru".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zmarł John Barry, kompozytor muzyki do filmów o Jamesie Bondzie

Ostatnia aktualizacja: 31.01.2011 00:20
Barry był autorem ścieżki dźwiękowej 11 filmów o superagencie i laureatem 5 Oscarów.
rozwiń zwiń