X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Zemby albo śmierć dętystom

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2011 15:00
Działają od ćwierćwiecza i nagrali 10 płyt, ale żadnej dotychczas nie wydali. Zemby - najbardziej niezależna formacja polskiego rocka - debiutuje fonograficznie płytą "11".

Przez dobrych kilka dekad działalność tego "duetu twórczego" znana było wąskiej grupie wielbicieli szczecińskiego fenomenu, którzy kupowali "spod lady" niskonakładowe kasety magnetofonowe, płyty CDR oraz komiksy sygnowane przez nieistniejące wydawnictwo Kalela & Kulawik. Zemby trudno więc określić mianem debiutantów, zwłaszcza że  wchodzący w skład uZembienia Skandal to alter ego Przemysława Thiele - żywej legenda polskiego rocka, lidera słynnych post-punkowych Kolaborantów oraz... dziennikarza muzycznego Polskiego Radia Szczecin. Dwójkę uzupełnia artysta ukrywający się pod łatwym do zapamiętania pseudonimem stoimytwarzątwarzzcywilizacją. Prywatnie architekt, o czym nieraz dawała znać w specyficznie "zembiastej poetyce":

Zemby "Śmierć architektom"

Potłuczone teksty Zembów odczytywać można jako czysty strumień świadomości, ale też jako mozaikę zakamuflowanych cytatów i aluzji do światowej pop-kultury, prywatnego życia Skandala i STWZC oraz poprzednich płyt Zembów. Z tego punktu widzenia twórczość szczecińskiego duetu daje się porównać z jednej strony do dada rocka à la Starzy Singers, z drugiej zaś - do eksperymentalnych prowokacji The Residents.

Granicząca z absurdem undergroundowość Zembów (jedyna koncertowa płyta nagrana została w domu Skandala z jego psem w roli publiczności) miała także czysto pragmatyczne uzasadnienie. Heroiczno-zaangażowany etos polskiej nowej fali nie stwarzał przestrzeni dla tego typu - dadaistycznych i artystowskich - ekscsesów.

W stylistyce Zembów odnaleźć można wszystkie składniki specyficznego języka Kolaborantów (swoją drogą - powołanych w tym samym, 1986 roku): smakowicie zaaranżowane kompozycje, punkowy pazur, reggae'ową ulotność i parajazzowe eksperymenty. A także - znak czasów - elektroniczne udziwnienia oraz producenckie smaczki o kameralistycznej proweniencji. Rzecz w tym, że wszystko w tej gatunkowej mieszance jest wieloznaczne,  wywrócone do góry nogami, a czasami prowokacyjnie "niedorobione" i jakby "nie na miejscu". Takie są już uroki rewolucyjnej oryginalności.

Zemby okazać mogą się bardzo istotnym, choć dziś praktycznie nieznanym, rozdziałem polskiej muzyki rockowej.