Festiwal "Mazovia Goes Baroque" zainicjowany w 2009 roku przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia, to nowa, pod wieloma względami unikalna, forma prezentacji muzyki dawnej w Warszawie i na terenie województwa mazowieckiego, docierająca za pośrednictwem transmisji i retransmisji realizowanych przez Program 2 Polskiego Radia do słuchaczy nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.
Głównym bohaterem pierwszej edycji festiwalu była orkiestra Arte dei Suonatori należąca do czołówki polskich i europejskich zespołów barokowych wraz ze współpracującymi z nią znakomitymi solistami i dyrygentami.
W roku 2010 roku zaplanowano sześć trzydniowych cykli koncertowych, które odbyły się i będą się odbywać w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego – centrum festiwalu oraz w kilku miejscach na terenie Mazowsza.
Każdy projekt realizowany w Studiu im. Witolda Lutosławskiego, to 3 wieczory - maratony koncertowe -podczas każdego wieczoru odbywają się 2 koncerty. Artyści zaproszeni do udziału w poszczególnych projektach, w ciągu trzech dni prezentują się dwu- lub trzykrotnie, za każdym razem w innym repertuarze. Wybrane koncerty odbywają się także poza Warszawą.
Programy festiwalu obejmują bardzo szeroki repertuar muzyki dawnej, odchodząc w kilku przypadkach od tytułowego baroku i sięgając po muzykę z jednej strony średniowiecza, a z drugiej klasycyzmu. Dominują koncerty kameralne i recitale. Jednym z wątków programowych jest ukazanie w perspektywie historycznej elementów estetyki muzycznej, które znalazły swoją kulminację w twórczości Fryderyka Chopina. W ten symboliczny sposób festiwal nawiązuje do 200. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora.
Podczas Festiwalu prezentowani są zarówno wykonawcy uznani, o niekwestionowanej renomie w świecie muzyki dawnej, jak i najciekawsi wykonawcy młodego pokolenia z całej Europy.
O ile pierwsze, wiosenne odsłony tegorocznej edycji festiwalu „Mazovia Goes Baroque” można określić jako zorientowane na repertuar albo prawie zupełnie nieznany albo co prawda znany, ale rzadko wykonywany, to trzy jesienne projekty nie rezygnując z programowej oryginalności, swoimi prawdziwymi bohaterami czynią wykonawców. Kilkoro spośród nich pojawi się w Polsce w roli solistów po raz pierwszy, a niemal wszyscy po raz pierwszy zaprezentują się warszawskiej i mazowieckiej publiczności.
Gośćmi jesiennego cyklu będą trzy znakomite skrzypaczki. Francuzka, Alice Piérot, była pierwszą, długoletnią koncertmistrzynią Les Musiciens du Louvre Marka Minkowskiego oraz liderką Le Parlement de Musique Martina Gestera. Z czasem coraz więcej uwagi poświęcała projektom solowym i kameralnym, a nagrania których dokonała z klasycznym kwartetem AdFontes (Haydn, Gossec) oraz z barokowymi składami Les Veilleurs de Nuit (Biber) i Les Nieces de Rameau (CPE Bach) należą do fonograficznej klasyki. Od kilku lat jest koncertmistrzem orkiestry Le Concert Spirituel Hervé Niqueta, a swoje pasje kameralistyczne realizuje w trio AnPaPié, z którym wystąpi na Festiwalu.
Reprezentantką młodszego pokolenia francuskiej barokowej wiolinistyki jest Amandine Beyer. Amandine liderowała wielu francuskim orkiestrom, by w końcu założyć swój własny zespół Gli Incogniti, którego nagrania elektryzują od kilku lat francuską i europejską scenę muzyczną.
Wiolinistykę niemiecką reprezentować będzie Midori Seiler, koncertmistrzyni i solistka Akademie für Alte Musik Berlin oraz belgijskiej orkiestry Anima Eterna. Przez wielu obserwatorów sceny muzyki dawnej uznawana jest za najoryginalniejszego muzyka grającego dzisiaj na skrzypcach historycznych.
Z Kanady przyjedzie duet viol da gamba, Les Voix Humaines. Tworzą je Susie Napper i Margaret Little, niezrównane interpretatorki francuskiej i niemieckiej muzyki gambowej. Tylko geograficznym dystansem można tłumaczyć fakt, że w Europie nie cieszą się sławą porównywalną ze sławą wielkich europejskich wirtuozów. W Kanadzie Les Voix Humaines cieszą się wielką popularnością, co skłoniło je do stworzenia własnego festiwalu i ośmieliło do podejmowania wielu muzycznych eksperymentów z pogranicza różnych muzycznych stylistyk.
Ostatnią z dam, które odwiedzą Warszawę i Mazowsze będzie Viva Biancaluna Biffi, włoska fideistka i śpiewaczka, której towarzyszyć będą perkusjonista Simone Mongelli oraz organista Armando Illario. Artyści wykonają hiszpańskie i portugalskie cantigi, a Viva Biancaluna Biffi zaprezentuje swój solowy program poświęcony włoskim frottolom.
Jesienny cykl barokowych koncertów zamknie dwóch wykonawców zajmujących się twórczością Jana Sebastiana Bacha. Duński klawesynista Allan Rasmussen zagra Wariacje Goldbergowskie, natomiast francuski lutnista Eric Bellocq dzieła lutniowe lipskiego kantora.
JESIENNA KUMULACJA BAROKU
Projekt IV / 12‐14 listopada 2010 (Warszawa, Płock)
Projekt V / 25‐28 listopada 2010 (Warszawa, Radziejowice, Łochów)
Projekt VI / 10‐13 grudnia 2010 (Warszawa, Płock)
Szczegółowy program trzech jesiennych projektów muzyki barokowej i informacja o biletach na stronie Studia Nagraniowego i Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego: https:\/\/www.studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/Listopad-2010-66.html
(JM)