X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Iluzjon - "Silent Andromeda"

Ostatnia aktualizacja: 20.03.2009 10:36
Masa kapel mających za sobą udany debiut styka się z bolesnym syndromem drugiej płyty. Przychodzi presja, której ciężar prowadzi do artystycznej zapaści. Dopiero za sprawą trzeciego albumu ujawnia się realna wartość zespołu.

Po świeżej i urozmaiconej płycie "City Zen" wydanej własnym sumptem, do muzyków zgłosiła się wytwórnia Mystic Production. Efektem współpracy było zapewnienie Iluzjonowi dobrej dystrybucji albumu oraz kontrakt na nagranie kolejnych płyt. Wydana w 2006 "No Phantoms In" była jedynie popłuczyną po debiucie. Za sprawą "Silent Andromeda" Iluzjon zapowiadał powrót do wysokiej formy.

Początek albumu nie wróży jednak najlepiej. Monotonne "Andromeda Is Calling" zamiast wprowadzać w trans, staje się udręką słuchacza. Podobnie "Nightmare Blues". Wokalista Michał Dziadosz powtarzający z uporem maniaka słowa refrenu prowokuje do sięgnięcia po żyletkę i skrócenia męczarni. Swojej bądź odbiorcy. Ciekawiej robi się za sprawą "The 1990's". Intro nasuwa skojarzenia z innym przedstawicielem rodzimego rocka progresywnego - Believe. Dalej mamy kilka zmian tempa i urozmaicony wokal. Łagodny w zwrotkach Dziadosz potrafi mocniej przyłożyć w refrenach. Niewątpliwą ozdobą piosenki jest partia saksofonu odegrana przez gościa Iluzjonu - Joachima Goldsteina.  

Konstrukcja płyty przypomina "Deadwing" Porcupine Tree. Steven Wilson w samym środku wspomnianego albumu umieścił długi "Arriving Somewhere But Not Here", na "Silent Andromeda" centrum krążka stanowi wielowątkowy, trwający ponad dziewięć minut "Dark Electron". Innym aspektem kojarzącym się z brytyjską formacją jest brzmienie basu. Marcina Drumewa nie sposób miejscami odróżnić od Colina Edwina. "Dark Electron” oscyluje w okolicach "The Same River" z debiutanckiej płyty Riverside. Michał Dziadosz śpiewa tutaj jak Mariusz Duda.  

Do końca zostają jeszcze "Unknown Roads", "Healing Paths" i "Warning Mood". Dziadosz nie odzywa się w żadnym z utworów. Skupia się jedynie na obsłudze wszelkiej maści elektroniki. Wiodącą rolę w "Unknown Roads" odgrywa perkusja Grzegorza Nowaka. W "Healing Paths" znów pojawia się głos, jednak nie należy on do wokalisty Iluzjonu, a do kolejnego gościa Michała Florczaka. Oniryczny, trochę ambientowy utwór kojarzy się z projektem Chroma Key, którego mózgiem jest pierwszy klawiszowiec Dream Theater Kevin Moore. Zwieńczeniem "Silent Andromeda" jest "Warning Mood" z pulsującym basem i rockowym riffem po raz kolejny przywołuje skojarzenia z Porcupine Tree. Tym razem z instrumentalnym "Wedding Nails" z "In Absentia".

Malkontenci mówią, że rock progresywny od kilkudziesięciu lat powiela te same schematy. To nadużycie, bowiem zdarzają się jeszcze grupy proponujące świeże podejście do tematu. Iluzjon niestety do nich nie należy. Zbyt dużo tutaj oczywistych nawiązań.

Maciek Kancerek
Zobacz więcej na temat: blues Rock
Czytaj także

Manic Street Preachers - Journal for Plague Lovers

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2009 11:11
Dziewiąta płyta od początku była naznaczona wizją powrotu do czasów minionych. Począwszy od klimatu muzyki, kończąc na wyborze Jenny Saville na autora okładki. Swoją drogą, zespół miał niezły cyrk z okładką.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Depeche Mode - "Sounds Of The Universe"

Ostatnia aktualizacja: 27.04.2009 05:30
Najnowsze dziecko, dwunasta studyjna płyta "Sounds Of The Universe", od pierwszych dźwięków ujmuje zgrzytliwą elektroniką. Otwierający album "In Chains" zwiastuje mroczny, zimny materiał.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Różni wykonawcy - "Gajcy"

Ostatnia aktualizacja: 31.07.2009 12:21
"Gajcy" obywa się bez gwiazd kojarzonych z mainstreamem. Rozpoczyna się od pulsującego reggae w "Pytaniu" skomponowanym i wykonanym przez Maleo. Dalej – w "Schodząc" - otrzymujemy hipnotyczny industrial dobrze znany fanom twórczości Agressivy 69
rozwiń zwiń