X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Romantyczne koncerty fortepianowe

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2010 18:01
Każdy koneser zapomnianych XIX-wiecznych arcydzieł zna wyjątkową serię brytyjskiej oficyny Hyperion. Z jej pomysłodawcą - Michaelem Springiem - rozmawiał Aleksander Laskowski.
Audio
  • Rozmowa Aleksandra Laskowskiego z Michaelem Springiem, pomysłodawcą serii 'Romantic Piano Concerto'
  • Kacper Miklaszewski o Koncercie Wieniawskiego: partia wirtuozowska jest pięknie spleciona z orkiestrą w sposób przywodzący na myśl koncerty Brahmsa

Pięćdziesiąt dwa tytuły z premierowymi zazwyczaj nagraniami wirtuozowskich koncertów takich kompozytorów, jak Wilhelm Stenhammar, Adolph von Henselt czy Charles Villiers Stanford. A przy fortepianie zasiadają często znakomitości pokroju Nikolaia Demidenko, Marka-André Hamelina i Howarda Shelleya. Oto dotychczaowy dorobek serii "Romantic Piano Concerto".

Większość polskich melomanów nie słyszała nigdy wcześniej choćby nazwisk tych zapomnianych XIX-wiecznych kompozytorów. Ale też dzięki oficynie Hyperion cały świat miał okazję usłyszeć muzykę Henryka Melcera i Zygmunta Stojowskiego.

- Czasami pytamy na przykład: skąd wziął się Chopin. Wiemy, że ważny był dla niego Mozart, a za Beethovenem nie przepadał. Nie wolno nam jednak zapominać o wpływie, jaki wywarli na niego Hummel czy Kalkbrenner, którzy rozwinęli gatunek koncertu na swój sposób, a historia całkowicie o nich zapomniała - mówił Michael Spring Aleksandrowi Laskowskiemu, wyjaśniając ideowe założenia niezwykłej serii. - Od lat poszukuję koncertów fortepianowych. W domu mam ponad siedemset partytur. Wybieram najciekawsze i przekonuję do nich pianistów zaprzyjaźnionych z wytwórnią Hyperion.

Najnowszej pozycja serii "Romantic Piano Concerto" to utwory Hermanna Goetza i Józefa Wieniawskiego (brata Henryka) w interpretacjach Hamish Milne oraz BBC Scottish Symphony Orchestra pod dyrkecją Michała Dworzyńskiego. W "Płytomanii" Jacka Hawryluka płytę rezenzował Kacper Miklaszewski.

- Józef Wieniawski był w swoim czasie cenionym wirtuozem fortepianiu i kompozytorem. To niesłusznie zapomniany twórca - mówił krytyk muzyczny. - On nie korzystał, lecz współtworzył idiom muzyki drugiej połowy XIX wieku...

 

Aby posłuchać audycji, wystaczy kliknąc ikony odpowiednich dźwięków w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Czytaj także

Polski romantyzm po Chopinie

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2010 15:47
Od Wieniawskiego do Paderewskiego... Andrzej Sułek i Kacper Miklaszewski rozpoczyanają przegląd twórczości polskich kompozytorów zainspirowanych fenomenem Chopina.
rozwiń zwiń