X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Bez improwizacji, sax rozpisany na nuty

Ostatnia aktualizacja: 02.08.2012 12:56
Chociaż saksofon wszedł od jakiegoś czasu także w świat muzyki poważnej, to jednak wciąż jego naturalny terytorium pozostaje jazz.
Bez improwizacji, sax rozpisany na nuty
Foto: Wakalani/Flickr, lic. CC

Pomimo tego warto zwrócić uwagę na albumy, na których możemy znaleźć ciekawe, w większości współczesne utwory na ten instrument napisane przez kompozytorów muzyki poważnej. Do tej pory znakomita klasyczna saksofonistka Anna Mleczko zdążyła udowodnić, że te dwa światy są sobie bliskie i nieraz udanie mogą się przenikać. Dwa krążki: „Colors Of Saxophone”  i „Saxophone Impressions” (oba wyd. DUX) to dowody na to, że kooperacja saxu z klasyką może przynieść bardzo ciekawe efekty.

Na pierwszym albumie, bardziej awangardowym, trudniejszym w odbiorze, wymagającym, nieraz przyciężkim, Ryszard Żołędziewski gra solo na saksofonie utwory współczesnych kompozytorów m.in Carlosa Michansa, Augustyna Blocha i Francoisa Daneelsa. Na drugim krążku usłyszymy o wiele bardziej przystępną muzykę, transkrypcje utworów Chopina, Piazzolli, Gershwina i Morricone. Rozpisane one zostały na saksofon, który obsługuje Paweł Gusnar (warto posłuchać też jego nagranej w 2010 roku płyty z Tomasz Filipczak „Jazz Sonats”) i Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego w Łomży Jana Miłosza Zarzyckiego. Dla tych, którzy zakochani w jazzowych improwizacjach chcą posłuchać trochę innego saksofonu, a także dla tych, którzy lubią międzygatunkowe eksperymenty.

Tomasz Skóra

Zobacz więcej na temat: chopin Jazz
Czytaj także

Archie Shepp - radykalny i genialny

Ostatnia aktualizacja: 18.04.2012 23:00
Swego czasu był tym muzykiem, który najbardziej przerażał biały amerykański establishment. Inteligentny, wykształcony, oczytany i radykalny. Bezlitośnie punktował grzechy i grzeszki amerykańskiej polityki. Twierdził, że saksofon w jego rękach jest jak karabin maszynowy. Otwarcie i z elokwencją wyrażał swoje poparcie dla Malcolma X.
rozwiń zwiń