X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Muzyką może być wszystko

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2011 19:00
Szumy, szmery, dźwięki powycinane z niemuzycznej rzeczywistości, nawet cisza... Muzyka eksperymentalna, czerpiąca z życia codziennego, nie pozwala nam odpocząć, ale każe stawiać sobie pytania, dostrzegać więcej.
Audio

Choć muzyka eksperymentalna jest często uznawana za trudną czy niezrozumiałą, są w niej osadzone pozostałe nurty. Już członkowie grupy The Beach Boys w latach 60. rozumieli, że prawdziwym meta-instrumentem jest studio nagrań. Ich "Pet Sounds" była jedną z najważniejszych płyt koncepcyjnych.

- Musimy mieć świadomość, że muzyka, którą słyszymy jest coraz rzadziej nagrywana, a coraz częściej tworzona przez reżyserów dźwięku – powiedział Michał Libera, socjolog, krytyk muzyczny, redaktor serii muzycznej w wydawnictwie Słowo/Obraz Terytoria.

Prekursorzy muzyki awangardowej, wśród których są John Cage, Glenn Gould, Erik Satie, Arnold Schönberg i Luigi Ruossolo dzięki temu, że eksperymentowali i poszukiwali, otworzyli przed nami świat dźwięków w zupełnie nowym wymiarze.

 – Kiedy słuchamy muzyki oczekujemy, że akt słuchania zostanie dopełniony do końca, że odetchniemy, znajdziemy poczucie bezpieczeństwa i spełnienie. Pytanie tylko, czy jest to jedyny sposób doświadczania muzyki, który powinniśmy sobie serwować, bo myślę, że to jest sprowadzanie jej do bardzo użytkowych funkcji – powiedział gość Dariusza Bugalskiego.

Tymczasem w kompozycji John Cage zatytułowanej "Waiting" (1952), przez pierwsze półtorej minuty nie słyszymy żadnego dźwięku. - Możemy sobie zadać pytanie, co by było, jakiego rodzaju doświadczenie stałoby się naszym udziałem, gdybyśmy zaczęli słuchać muzyki, nie jako prowadzącej do spełnienia, ale wzbudzającej niepokój, stawiającej pytania? – zastanawiał się Libera.

/

 

O takiej muzyce traktuje książka, która stała się motywem trójkowego spotkania. Michał Libera, redaktor polskiego wydania "Kultury dźwięku, Tekstów o muzyce nowoczesnej" starał się przybliżyć nam muzykę XX wieku bez stawiania puent. 

I zachęcał do szukania jej na własną rękę. Bo żeby tworzyć, trzeba najpierw umieć słuchać.

 

Audycji "Klub Trójki" można słuchać od poniedziałku do czwartku tuż po 21.00. Zapraszamy.

(asz)

Aby wysłuchać całej audycji, wystarczy kliknąć w ikonę dźwięku w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.