Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 22.11.2014

Patronkę muzyki najlepiej uczcili Brytyjczycy

W dniu świętej Cecylii wybraliśmy najlepsze nagrania utworu napisanego ku jej chwale przez Henry’ego Purcella. Zwyciężyło wykonanie z 1994 r.
Święta Cecylia (na zdj. fragment obrazu Guida Reni, Św. Cecylia, 1606) w ikonografii chrześcijańskiej przedstawiana jest jako orantka, w późniejszych wizerunkach: w tunice, z palmą męczeńską w dłoni.Święta Cecylia (na zdj. fragment obrazu Guida Reni, "Św. Cecylia", 1606) w ikonografii chrześcijańskiej przedstawiana jest jako orantka, w późniejszych wizerunkach: w tunice, z palmą męczeńską w dłoni.Wikipedia/domena publiczna

W sobotę 22 listopada przypadł dzień św. Cecylii, męczennicy Kościoła Rzymskiego, patronki muzyków, chórzystów, lutników, organistów. Z tej okazji wybieraliśmy najlepsze nagranie "Ody na dzień św. Cecylii" ("Hail! Bright Cecilia") Henry’ego Purcella.

Kult św. Cecylii w dawnej Anglii był szczególny, przybrał bowiem instytucjonalną formę. Otóż w 1683 roku założono Musical Society, do którego zadań należało organizowanie uroczystych obchodów w dniu święta patronki. Już w pierwszym roku działalności zwrócono się do młodego Henry’ego Purcella, służącego na dworze Karola II, by napisał utwór okolicznościowy. Tak powstała oda: "Welcome to all the pleasures".

Po raz drugi Towarzystwo Muzyczne zwróciło się do Purcella w 1692 roku, a więc w chwili, gdy był u szczytu kariery. W wyniku zamówienia powstała najsłynniejsza "Oda na dzień św. Cecylii", czyli "Hail!, Bright Cecilia". Utwór przeznaczony dla solistów, 6-głosowego chóru i orkiestry, bogato wyposażonej w instrumenty dęte.

Dwa lata później z tej samej okazji Purcell napisał "Te Deum" i "Jubilate", a trzy lata później, o ironio losu, przedwcześnie zmarł, dokładnie w nocy poprzedzającej święto, z 21 na 22 listopada.

Decyzją jury najlepszego nagrania "Ody na dzień św. Cecylii" dokonali:

Susan Hemington Jones (sopran), Peter Harvey (bas), Charles Daniels (tenor), Mark le Brocq (tenor), Gabrieli Consort & Players, dyr. Paul McCreesh (CD DG/Archiv 1994)

O palmę pierwszeństwa walczyły również następujące nagrania:

  • April Cantelo (sopran), Alfred Deller (kontratenor), Peter Salmon (kontratenor), Wilfred Brown (tenor), Maurice Bevan (baryton), John Frost (bas), The Deller Consort, Ambrosian Singers & Kalmar Chamber Orchestra London, dyr, Michael Tippett (LP The Bach Guild 1957/LP Vanguard Classics 1962/CD Bibliotèque National de France 2013)
  • Jennifer Smith (sopran), David Thomas (bas), Ashley Stafford (alt), Paul Elliott (tenor), Monteverdi Choir, English Baroque Soloists, dyr. John Eliot Gardiner (Barbican Concert Hall, Londyn, 1982; CD Erato 1983)
  • Emma Kirkby (sopran), David Thomas (bas), Charles Daniels (tenor), Paul Elliott (tenor), Taverner Consort, Taverner Players, dyr. Andrew Parrott (Abbey Road Studios, Londyn, 1985; CD EMI 1986)
  • Susan Hamilton (sopran), Siri Thornhill (sopran), Jonathan Arnold (bas), Jonathan Brown (bas), Peter Harvey (bas), Robin Blaze (kontratenor), Martin van der Zeijst (kontratenor), Mark Padmore (tenor), Collegium Vocale Gent, dyr. Philippe Herreweghe (CD Harmonia Mundi  1998/reedycja 2 CD “HM Gold” 2014)
  • Lucy Crowe (sopran), Luca Tittoto (bas), Andres Dahlin (tenor), Richard Croft (tenor), Choeur des Musiciens du Louvre (Grenoble), Les Musiciens du Louvre (Grenoble), dyr. Marc Minkowski (2 CD Naïve 2009)

***
Plan słuchania wyglądał następująco:

Henry Purcell Hail! Bright Cecilia (Oda na dzień św. Cecylii)

I runda

[2] Hail! Bright Cecilia (soliści, chór)

II runda

[6] Thou tun’st this World below (sopran, chór; fragment)

III runda

[8] Wondrous Machine! (bas)

Finał

[10] In vain the Am’rous flute (alt, tenor)

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi
Prowadzi: Jacek Hawryluk

Goście: Anna Radziejewska, Dorota Kozińska i Magdalena Łoś

Data emisji: 22.11.2014
Godzina emisji:
16.00

mc/bch