Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 04.11.2013

Trybunał ocenił Mahlerowskie "Pieśni wędrującego czeladnika"

W audycji z cyklu "Kto słucha, nie błądzi" wybieraliśmy najlepsze nagranie "Lieder eines fahrenden Gesellen" Gustava Mahlera, utworu, który miał powstać pod wpływem nieodwzajemnionej miłości kompozytora do śpiewaczki Johanny Richter.
Trybunał ocenił  Mahlerowskie Pieśni wędrującego czeladnikaGrzegorz Śledź/PR2
Galeria Posłuchaj
  • Płytowy Trybunał Dwójki wybiera najlepsze nagranie Mahlerowskich "Pieśni wędrującego czeladnika" (Kto słucha nie błądzi/Dwójka)
Czytaj także

W styczniu 1885 roku Mahler tak pisał z Kassel do swego przyjaciela Friedricha Lohra: "Skomponowałem cykl pieśni, na razie sześć, wszystkie poświęcone są jej. Ona ich nie zna. Cóż mogą jej zresztą powiedzieć nad to, co już wie? Pieśni są pomyślane jako całość: wędrujący czeladnik zgodnie z przeznaczeniem wyrusza w świat i wędruje przed siebie”.

Tyle kompozytor. Ona to Johanne Richter - niespełniona miłość młodego kompozytora. Śpiewaczka teatru operowego w Kassel, gdzie Mahler w 1883 roku objął stanowisko kapelmistrza miejscowego teatru.

Kompozytor wprawdzie pisze o sześciu pieśniach, cykl ostatecznie składa się jednak z czterech. Pierwsza wersja cyklu jest przeznaczona na głos i fortepian, druga – orkiestrowa, powstała blisko dekadę później przed premierą utworu w Berlinie, 16 marca 1896 roku.

Bohdan Pociej sugeruje w swej biografii Mahlera, że gdyby kompozytor nie zdecydował się na orkiestrację cyklu – ten „podzieliłby los innych pieśni z czasów młodości, pozostając na uboczu. Dopiero kompozytorska partytura uczyniła ten cykl arcydziełem”.

Nagrania utworu "Lieder eines fahrenden Gesellen" oceniali: Adam Kruszewski, Wojciech Michniewski oraz Kacper Miklaszewski.

Zdaniem naszego jury najlepiej dzieło to zinterpretowali:

Christian Gerhaher – baryton z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej z Montrealu, pod dyrekcją Kenta Nagano (live: 12 i 14 stycznia 2012, Montreal; CD Sony Classical 2013)
***

W audycji słuchaliśmy także następujących nagrań:

Dietriech Fischer-Dieskau – baryton, Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, dyr. Rafael Kubelik (LP DG/Polydor 1970; CD DG „The Originals” 2011)  
**
Janet Baker – mezzosopran, Hallé Orchestra, dyr. Sir John Barbirolli (4.05.1967, Studio nr 1, Abbey Road, Londyn; LP EMI 1968/CD “Icon: Janet Baker – The Beloved Mezzo” EMI 2008, 3 CD)
***
Thomas Quasthoff – bas-baryton, Wiener Philharmoniker, dyr. Pierre Boulez (Wiedeń, Musikverein, czerwiec 2003; CD DG 2004)
***
Sara Mingardo – kontralt, Musici Aurei, dyr. Luigi Piovano (Teatr w Lanciano we Włoszech; lipiec 2011; CD Eloquentia 2012) (wersja na zespół kameralny opracowana przez Arnolda Schönberga)
***

Sarah Connolly – mezzosopran, Orkiestra Wieku Oświecenia, dyr. Vladimir Jurowski (live: 21 stycznia 2011, Royal Festival Hall, Londyn; CD Signum Records 2012)

***

Plan słuchania:
(wyłącznie wersje orkiestrowe)
Runda I
Wenn mein Schatz Hochzeit macht (Kiedy moja luba wyprawia wesele)
[Do taktu 43]
Runda II
Ging heut Morgen übers Feld (Rankiem szedłem dziś przez pole)
[Do taktu 102]
Runda III
Ich hab'ein glühend Messer (Mam rozżarzony nóż w mojej piersi)
Finał
Die zwei blauen Augen von meinem Schatz (Dwoje błękitnych oczu)

Audycję przygotował Jacek Hawryluk.
Najbliższe audycje z cyklu "Kto słucha nie błądzi”:
16.11. godz. 17.00 – Krzysztof Penderecki Pasja wg św. Łukasza, sędziowie: Anna Radziejewska, Wojciech Michniewski, Kacper Miklaszewski
7.12. godz. 17.00 – Henryk Mikołaj Górecki I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha”, sędziowie: Dorota Kozińska, Marcin Zdunik, Rafał Augustyn

tagi: MUZYKA