Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
migrator migrator 17.12.2009

Janusz Piechociński o zerwanym kontrakcie na budowę A1

Realizacja zadań publicznych, takich jak budowa dróg, wymaga stosowania przejrzystych reguł - podkreśla Janusz Piechociński.

W wywiadzie dla "Sygnałów Dnia" poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego odniósł się do zerwania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad kontraktu z firmą Alpine Bau. Austriacy spóźniali się z budową 18 kilometrowego odcinka autostrady A1.

Janusz Piechociński zwraca uwagę, że niejednokrotnie duże firmy międzynarodowe nie traktują swoich obowiązków wystarczająco poważnie.


Janusz Piechociński przypuszcza, że do opóźnień w budowie kolejnych odcinków autostrad może dochodzić częściej, bo terminy realizacji tych inwestycji dobiegają końca, a między inwestorami i wykonawcami często dochodzi do nieporozumień. Poseł zwrócił uwagę, że za opóźnienia w budowie autostrad w dużym stopniu są odpowiedzialne zastoje w płaceniu na linii inwestor - wykonawca i podwykonawcy. Firmy podwykonawcze nie mają środków na realizację zamówień, a często prowadzi to nawet do ich upadłości.

Generalna Dyrekcja Dróg zamierza obciążyć konsorcjum Alpine Bau GmbH karą w wysokości 15 procent wartości kontraktu, czyli około 40 milionów euro. W połowie przyszłego roku ma być ogłoszony przetarg na nowego wykonawcę tej części autostrady. Oznacza to wybór nowej firmy i opóźnienie w pracach o prawie 1,5 roku.

To kolejne opóźnienie na śląskim odcinku autostrady A1. Pierwotnie droga miała zostać otwarta w styczniu 2010 roku. Termin jednak przesunięto na sierpień ze względu na usuwanie niewybuchów z czasów II Wojny Światowej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że odcinek autostrady A1 od węzła Świerklany do granicy z Czechami będzie gotowy przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku.

Więcej w "Jedynce"

kg, Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)